ملاقات هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با رئیس یوناما در افغانستان

هیئت رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با خانم "روزوا اوتنبایو"، رئیس یوناما در افغانستان، در مقر این سازمان در کابل ملاقات نمود. در این دیدار، محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، محترم خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی اتاق، محترم سلطان محمد صافی و محترم خانجان الکوزی، اعضای هیئت مدیره، محترم گل مراد عرب رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات ولایات جنوب شرقی، محترم سردار ولی پشتون رئیس اتحادیه جلغوزه و محترم عبدالمتین غالب مسئول روابط بین‌الملل اتاق حضور داشتند. از سوی یوناما نیز، خانم دینای بوگس مشاور اقتصادی یوناما، آقای دیمتری مسئول دفتر یوناما و آقای ابوبکر مسئول تخنیکی دفتر یوناما، حضور داشتند.
 
در آغاز این نشست، خانم اوتنبایو هیات رهبری اتاق را خوش‌آمدید گفته و از موفقیت سومین دور نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) تمجید بعمل آورد. وی، این نمایشگاه را دستاورد بزرگی برای سکتور خصوصی افغانستان خوانده و از حضور فعال مردم و متشبثین، از جمله زنان و مردان، اظهار خوشنودی نمود. همچنین، حضور متعلمین مکاتب در این نمایشگاه را نیز مورد توجه قرار داده و از انعکاس بین‌المللی آن یادآور شد. او همچنان، افزود: بسیاری از نهادهای خارجی که در نمایشگاه حضور داشتند، این رویداد را به کشورهای خود بازتاب دادند.
خانم اوتنبایو، تأکید کرد که نقش سکتور خصوصی در رشد اقتصادی افغانستان از کمک‌های بشردوستانه مهم‌تر است و خبر از تشکیل یک گروپ کاری در دوحه برای حمایت از سکتور خصوصی افغانستان داد. او ابراز داشت که یوناما در همکاری با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، تلاش دارد تا مشکلات بانکداری و دیگر چالش‌های سکتور خصوصی را به این گروپ کاری منتقل کند. وی، علاوه کرد که بسیاری از کشورهای جهان نیز آمادگی خود را برای همکاری با این گروپ ابراز کرده‌اند.
در مقابل، محترم محمد یونس مهمند از خانم اوتنبایو برای دعوت و فراهم کردن فرصت بحث پیرامون مشکلات سکتور خصوصی تشکر کرد. وی افزود که جهان باید با افغانستان تعامل کند و افغانستان نیز خواهان همکاری بر اساس احترام متقابل است. او همچنین اشاره کرد که رئیس الوزرای کشور طی پیامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه مذکور، حمایت خود را از نمایشگاه، سکتور خصوصی و اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، ابراز داشته است.
آقای مهمند همچنین به مشکلات بانکی افغانستان اشاره کرد و بیان داشت که این مشکلات باعث شده پول‌های سفید به پول‌های سیاه تبدیل شوند که این وضعیت سکتور خصوصی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. وی از ایجاد گروپ کاری دوحه برای حل این مشکلات استقبال کرده و تأکید ورزید که نقش اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان باید در این گروپ برجسته باشد. معاون اول اتاق، خاطرنشان کرد که با ازبین رفتن کشت کوکنار، تامین امنیت سرتاسری و کاهش فساد در کشور، سازمان ملل باید به دنبال فراهم کردن بدیل کشت کوکنار برای زارعین افغانستان باشد.
محترم مهمند، با تاکید بر اهمیت صدای سکتور خصوصی افغانستان در عرصه بین‌المللی، از خانم اوتنبایو تقاضا کرد که کرسی افغانستان در سازمان ملل به افغان ها اختصاص داده شود. او خواستار آن شد که مشکلات و چالش‌های سکتور خصوصی افغانستان به درستی به جامعه جهانی منعکس گردد تا این کشور بتواند تعاملات موثر و مفیدی با جهان داشته باشد.
در ادامه، محترم خانجان الکوزی نیز از تلاش‌های یوناما تشکر کرده و بیان داشت که سازمان ملل خانه مشترک تمامی مردم جهان است و افغانستان نیز بخشی از آن می باشد. وی افزود که سازمان ملل همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و وظایف این سازمان با اهداف سکتور خصوصی کشور همسو است. او تاکید کرد که سکتور خصوصی همواره تلاش کرده تا قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری را کنترول کند.
محترم الکوزی سپس به مشکلات قراردادی شرکت‌های افغان با نهادهای بین‌المللی پرداخت و گفت که با وجود تکمیل نمودن پروژه‌ها، پرداخت‌ها از سوی طرف‌های خارجی هنوز صورت نگرفته است. او یکی از دلایل اصلی این مشکل را منجمد شدن دارایی‌های افغانستان توسط جامعه جهانی دانسته و افزود که هنوز سرنوشت این پول‌ها مشخص نیست. همچنین، وی به رفتار ناعادلانه برخی از کشورها با سکتور خصوصی افغانستان اشاره کرد و افزود که به تاجران افغان ویزه داده نمی‌شود و همین مسئله باعث شده است میلیون‌ها دالر از مطالبات شرکت‌های افغان نزد شرکت‌های خارجی باقی بماند. او علاوه کرد که تاجران به دلیل عدم صدور ویزه قادر به سفر برای پیگیری این مسائل نیستند.
وی همچنین به مشکلات شدید در صادرات افغانستان اشاره کرده و بیان داشت که مسدود بودن گذرگاه های کشور با پاکستان مانع عمده‌ای برای صادرات میوه و سبزیجات افغانستان شده است. او تأکید کرد که بخش عمده‌ای از بازارهای صادراتی افغانستان در پاکستان قرار دارد، اما افزایش تعرفه‌های گمرکی بر ۱۱ قلم از محصولات صادراتی افغانستان به پاکستان، به مانعی بزرگ تبدیل شده است. هرچند، این مشکل بارها توسط حکومت افغانستان و دولت پاکستان مورد بررسی قرار گرفته، اما همواره مسائل سیاسی بر روابط اقتصادی دو کشور سایه افکنده است.
سپس، محترم خیرالدین مایل احمدی، معاون سرمایه‌گذاری اتاق، تاکید کرد که سکتور خصوصی با وجود مشکلات همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و خواهان همکاری بیشتر یوناما در حل مشکلات سکتورخصوصی شد. وی همچنین به آغاز فصل میوه خشک افغانستان اشاره کرده و افزود که هند یکی از بازارهای مهم و مطلوب برای سکتور خصوصی افغانستان محسوب می‌شود. او از خانم اوتنبایو درخواست کرد تا در جهت تسهیل صدور ویزا به تجار افغان، همکاری لازم را با سکتور خصوصی کشور داشته باشد. وی افزود که این همکاری کوچک از سوی شما می‌تواند برای سه دسته از زارعین، به‌ویژه تولیدکنندگان انار، هینگ و میوه‌های خشک، تأثیر بزرگی داشته باشد و به بهبود وضعیت آن‌ها کمک کند.
سپس محترم سلطان محمد صافی، اظهار داشت که افغانستان مراحل دشوار و چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و در این مقطع حساس، نیاز به همکاری و حمایت نهادهای بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. ایشان با تاکید بر اهمیت این همکاری‌ها، از خانم اوتنبایو تقاضای کمک و همراهی نمود تا سکتور خصوصی بتواند با حمایت‌های این سازمان، به بهبود شرایط و رفع مشکلات کشور دست یابد.
در پایان، نماینده تخنیکی یوناما، آقای ابوبکر، پیرامون فعالیت‌های گروپ کاری دوحه توضیحات داده و بیان داشت که این گروه در چهار زمینه اصلی فعالیت خواهد کرد: ایجاد اشتغال توسط سکتور خصوصی، فراهم نمودن کمک‌های مالی به متشبثین، برقراری ارتباطات سکتور خصوصی به مارکیت های بین‌المللی و همکاری با مقامات محلی برای توسعه تجارت.
در خاتمه، خانم روزوا اوتنبایو حمایت کامل یوناما را از پیشنهادات مطرح ‌شده توسط هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، اعلام کرده و گفت که در زمینه تسهیل ویزه به هند نیز صحبت‌های لازم را با مقامات آن کشور خواهد داشت. همچنین او به سکتور خصوصی پیشنهاد داد تا از عضویت اتاق در سازمان‌های بین‌المللی مانند سارک، ایکو، کشور های اسلامی اتاق های بین المللی نیز برای پیشبرد مشکلات و رفع موانع تجاری استفاده نمایند.
 
 
 
دوشنبه، ۲۳ میزان ۱۴۰۳