مشکلات تاجران مواد غذایی وکنترول قیمت ها در نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری مورد بحث قرار گرفت

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، خانجان الکوزی و ضاءالدین اچکزی اعضای هیات مدیره، با حضورداشت محترم بازمحمد افسرزی مشاور ارشد اتاق، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق و مسوول انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق با محترم سیدکمال فرید صافی رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد غذایی، و شمار زیادی از تاجران وارد‌ کننده شامل بخش های آرد، روغن، برنج و غیره در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و در مورد مشکلات آنان و همچنان کنترول نرخ ها بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اضهار خوش آمدید به تاجران و یادآوری از تلاش های اتاق جهت دیدار با وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان و تعدادی از مسوولان امارت به خاطر حل مشکلات تاجران و اعضای سکتور خصوصی، از همکاری محترم انجنیر سید اکبر آغا وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان وسایر مسوولان امارت به خاطر حل مشکلات تجارتی، گشایش بانکها و گمرکات کشور ابراز قدردانی کرد.
آقای مهمند از تاجران خواست تا مشکلات مشخص خود را به شکل کتبی به اتاق بسپارند تا در هماهنگی با وزارت صنعت و تجارت به مشکلات آنان رسیدگی صورت گیرد.
 
محترم خان جان الکوزی، مشکلات پیش آمده در سیستم های بانکی، گمرکی و تجارتی را در نتیجه تحولات اخیر یک امر طبیعی و موقتی دانسته و ابراز امیدواری کرد این مشکلات هرچه زود تر حل گردند. وی از تاجران و فروشندگان مواد غذایی خواست که با درنظر داشت مشکلات مردم و مستهلکین در فروشات شان نهایت انصاف را رعایت کنند.
 
محترم سیدکمال فرید و تعدادی از تاجران کشور، ضمن ابراز خرسندی از تحولات جاری بخصوص در قسمت تأمین امنیت شاهراه و نبود اخاذی های مختلف با آمدن امارت اسلامی، به شماری از مشکلات شان ازجمله:(مشکل توقف واردات آرد در بندر حیرتان به دلیل عدم اطمینان دولت ازبکستان در قسمت مصئونیت واگون ها و کارکنان آنکشور، مشکل در انتقال پول تاجران جهت خرید مواد غذایی، مشکل توقف کانتینر های خالی در گذرگاه های تورخم و اسپین بولدک و بلند رفتن نرخ ناگهانی اسعار) اشاره کرده و خواهان حل مشکلات از سوی امارت اسلامی افغانستان در همکاری اتاق گردیدند.
 
در این نشست محترم محمد یونس مهمند، در مکالمه تیلفونی در مورد نشست تاجران و مشکلات آنان با محترم انجنیر سید اکبر آغا وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان صحبت کرده و متقابلاً ایشان ضمن هرنوع وعده همکاری در حل مشکلات فوق الذکر، از تاجران و فروشندگان مواد غذایی خواست تا از احتکار و گران فروشی اجتناب ورزند.
 
در اخیر فیصله شد تا جهت کنترول و تثبیث قیمت های مواد غذایی در بازار به شکل یومیه، یک کمیته شامل نمایندگان اتحادیه های مواد غذایی، وزارت صنعت و تجارت و اتاق تجارت و سرمایه گذاری، تشکیل گردد تا به مشکلات مردم و تاجران رسیدگی نماید.