نشست تاجران ملی کشور در اتاق تجارت و سرمایه گذاری کندهار برگزار شد

این نشست با اشتراک محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محمد یوسف وفا والی ولایت کندهار، مولوی حبیب‌الله آغا صاحب رئیس شورای علما، انجینر محمد معراج رئیس عمومی گمرکات و عواید وزارت محترم مالیه، جان آقا صادقی عضو هیات مدیره و رئیس کمیته نفت اتاق، محمد صدیق مهمند رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری کندهار، رؤسای اتاق های ولایتی و تاجران حوزه جنوب و غرب کشور در تالار آسمان اتاق این ولایت برگزار شد.
 
در آغاز، محترم محمد صدیق مهمند رئیس اتاق کندهار، ضمن اظهار خوش آمدید به اشتراک کنندگان این نشست، در مورد توسعه تجارت و سرمایه گذاری صحبت نموده و از آمادگی تاجران و سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری های بیشتر در آینده، اطمینان داد. وی از مسوولان حکومت خواست تا زمینه و تسهیلات بیشتر را برای سرمایه گذاران کشور خاصتاً در زمینه تأمین انرژی برق برای کارخانه های صنعتی فراهم سازند.
 
محترم محمد یوسف وفا والی کندهار، با قدردانی از خدمات سکتور خصوصی در شرایط دشوار کشور، از ادای مسوولیت حکومت در قسمت تأمین امنیت تاجران و سرمایه گذاران یادآوری کرده و از آنان خواست که با استفاده از فرصت های موجود و با سرمایه گذاری های بیشتر خود، باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور گردند.
 
محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق، هدف از برگزاری این نشست را تشریح نموده افزود: ما می خواهیم تا افغانستان در آینده شاهد یک تجارت معیاری و پیشرفته به سطح منطقه باشد. وی تأکید بر آن داشت وقتی یک کالای تجارتی در یکی از گمرکات کشور محصول شد، نباید در گمرکات سایر ولایات برای شان مشکل ایجاد گردد.
 
آقای مهمند، به چالشهای موجود تجارت و مشکلات تاجران اشاره کرده گفت: تاجران و سرمایه گذاران ما آماده‌ی هر نوع سرمایه گذاری در کشور بوده اما باید موانع موجود فرا راه سرمایه گذاری برطرف شده و سهولت های بیشتر برای سرمایه گذاری ها مد نظر گرفته شود. وی از صدور ویزه هند به تاجران افغان و همچنان تسهیلات گمرکی کشور چین به محصولات افغانستان نیز یادآوری کرد.
 
به همین ترتیب محترمان: جان آقا صادقی عضو هیات مدیره اتاق، عبیدالله نورزی رئیس اتاق نیمروز، قندی اغا رئیس اتحادیه صرافان کندهار، نوید احمد وفا رئیس اتحادیه نفت و گاز هرات، عبدالاحد صدیقی رئیس اتحادیه میوه خشک، سید سرور امانی رئیس اتاق صنعت و معادن کندهار، رؤسای عواید وزارت مالیه و شورای علمای کندهار، تاجران ولایات محتلف از جمله هلمند، ارزگان و فراه نیز نظریات شان را پیرامون موضوعات مربوطه، تجارت معیاری و رفع مشکلات تجارتی ابراز داشتند.