معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری با جنرال قونسل افغانستان در ممبی در باره فرصت ها و چالش های تجارت به گونه آنلاین گفتگو کرد

محترم یونس مهمند معاون نخست هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، با حضور داشت محترمان میروس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل، حاجی محمد داوود  قادری عضو هیات مدیره اتاق کندهار و مسوولان دیپارتمنت های روابط بین‌الملل و انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق با محترمه ذکیه وردگ جنرال قونسل افغانستان در ممبی هندوستان، در مورد مشکلات تاجران افغان به گونه آنلاین بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار هر دو طرف بر رفع چالش های موجود از جمله در مورد صادرات میوه تازه، مشکلات صادرات محصولات افغانستان در بندرهای چابهار و واگه گفتگو کردند.

آقای مهمند هرچند از همکاری های جنرال قونسل افغانستان در ممبی به خاطر حل چالش های بازرگانان ستایش کرد، اما تاکید داشت که این تلاش ها بسنده نبوده و باید مسوولان قونسلی افغانستان در ممبی هندوستان در هماهنگی مشترک با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برای بیرون رفت چالش های صادراتی کشور گام های جدی تر بردارند تا به مشکلات آن عده از تاجران افغان که در هند به آن روبرو اند رسیدگی شود.

معاون اول هیات مدیره اتاق، از موانع در برابر صادرات میوه خشک و تازه، سنگ تالک و هنگ یاد کرده و ضمناً افزود که افغانستان نیاز دارد تا به آن عده از داکترانی که در بخش طبابت از شهرت خوبی برخوردار اند، سرمایه گذاری کند و برای آنان زمینه کار را در افغانستان فراهم نماید.

آقای هوتک در این نشست نیز از مشکلات در بندر چابهار یاد کرده، افزود که صادرات افغانستان در سال 2020 میلادی برای نخستین بار کاهش یافته است که بر بنیاد آن افغانستان 489 میلیون دالر از هند واردات داشته و420 میلیون دالر به آن کشور صادرات کرده است که این آمار نسبت به سال های قبل کاهش را نشان میدهد.

وی هم چنان پیشنهاد نمود که برای برداشتن مشکلات خدمات پولی تاجران دو کشور، باید در هماهنگی دولت های افغانستان و هند یکی از نمایندگی های بانک های خصوصی ایجاد شود تا مشکلات بازرگانان در این بخش برطرف گردد.
هم چنان در این نشست، مسوولان دیپارتمنت های روابط بین‌الملل و صادرات اتاق نیز خواست های مشخص بازرگانان را برای قونسل افغانستان در ممبی شریک ساختند.

آنان ایجاد یک اتاق مشترک میان ممبی و قندهار را برای برداشتن مشکلات بازرگانان میوه تازه و شماری از محصولات دیگر بسیار مهم دانسته افزودند که باید در این بخش اقدامات عملی صورت گیرد.

نبود تسریع در روند صادرات محصولات افغانستان به کشور هندوستان از مسیر کراچی، از دیگر مشکلاتی بود که به آن اشاره شد و بر ایجاد تسهیلات بیشتر در این زمینه، تاکید گردید.

محترمه ذکیه وردگ قونسل افغانستان در ممبی نیز با تائید مشکلات بازرگانان افغان در هند، گفت که برای حل این مشکلات نیاز است تا کار های بیشتری انجام شوند. به باور او حکومت های دو کشور باید راهبرد مشخصی را برای گسترش روابط تجارتی روی دست گیرند تا صادرات دو کشور به میزان خوبی افزایش یابد و برای مشکلات موجود نیز باید راه حل اساسی جستجو شود.

او هم چنان افزود که بسیاری از تاجران افغان با مشکلات حقوقی با شرکت های هندی روبرو اند و باید این مشکلات پیگیری شوند.

قونسل افغانستان در ممبی گفت که شرکت های قراردادی دو کشور باید پیش از عقد قرارداد بررسی همه جانبه‌ی شان را در مورد شرکت های مذکور انجام دهند تا با مشکلات حقوقی و یا تاخیر در گرفتن پول شان روبرو نشوند.

او هم چنان علاوه کرد که به زودی یک نشست در ممبی جهت بازاریابی برای محصولات افغانستان برگزار می شود و از اتاق خواست تا شرکت های علاقمند برای سرمایه گذاری و یا داد و ستد بازرگانی با شرکت های هندی را، برای اشتراک در این نشست معرفی نماید.