ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با سفیر کشور چین در افغانستان

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی، شیرین آغا سخی رییس مالی هیات مدیره، سید جاوید برهان رییس روابط بین الملل هیات مدیره، خانجان الکوزی، سلطان محمد صافی، سید پرویز سادات هوفیانی و احمد شکیب احمدیار اعضای هیات مدیره اتاق درحضور داشت محترمان: احمدشاه حکیمی معاون اول اتاق تجارت کابل، میرزمان پوپل سرپرست معاونیت مالی و اداری هیات عامل اتاق، توکل خرم رئیس مرکزحل منازعات اتاق و عبدالمتین غالب مسوول دیپارتمنت بین الملل اتاق، با محترم جاوجنگ سفیر کشور چین در افغانستان و تیم همراه شان در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و پیرامون گسترش روبط تجاری و اقتصادی میان دو کشور بحث و گفتگو نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به آقای جاوجنگ و تیم همراه شان،‌ از مساعدت های مالی و همه جانبه حکومت چین طی چندین سال با مردم افغانستان و همچنان سهم آنکشور در اعمار پروژه های بزرگ عامل المنفعه کشور قدردانی کرده و در رابطه به فعالیت های اتاق به ویژه اشتراک هیات رهبری در کنفرانس ها و نشست های تجاری چین معلومات ارایه کرد.
معاون اول اتاق، چین را یکی از کشورهای مدرن و مجهز با تکنالوژی عصری دنیای امروزی خوانده و روی گسترش روابط اقتصادی- تجاری با این کشور تاکید کرد. وی، از سفارت چین خواست تا در زمینه برگزاری یک نمایشگاه مشترک و اعمار مارکیت تجاری که در آن تمام تولیدات سکتور های داخلی دو کشور بفروش رسانیده شود، با اتاق همکاری نماید.
آقای مهمند، کریدور واخان را نقطه اتصال مستقیم ترانزیت میان چین و افغانستان دانسته، افزود: این کوریدور میتواند نقش مهمی در تسریع روند تجارت و همچنان توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور داشته باشد. وی، از آقای جاوجنگ خواست که در قسمت باز سازی این گذرگاه با هماهنگی حکومت چین توجه جدی نماید.
محترم خیرالدین مایل احمدی، چنین نشست ها را گام مهم در جهت داد و ستد و تجکیم روابط میان دو کشور خوانده، چرخش فابریکات تولیدی افغانستان را وابسته به مواد خام وارداتی کشور چین دانسته و از آقای جاوجنگ خواست که تسهیلات بیشتری تجاری را در قسمت واردات ماشینری چین به بار آورند.
محترم الکوزی، در رابطه به مشکلات تجاری افغانستان و پاکستان صحبت کرده و از مقام سفارت چین خواست که در قسمت رفع مشکلات موجود تجاری با کشور پاکستان با ایشان همکاری نماید.
محترم میزمان پوپل، در رابطه به چگونگی انتقال جلغوزه افغانستان به چین معلومات ارایه کرده و روی سبسایدی دولت چین در قسمت انتقال جلغوزه با تاجران افغان تاکید کرد. وی، محدودیت کشور چین در قسمت انتقال بعضی از اموال زراعتی افغانستان به آن کشور را از مشکلات عمده تاجران افغان دانسته و از آقای ژوزینگ خواست تا به منظور ایجاد تسهیلات در انتقال اموال زراعتی، در زمینه امضای یک تفاهمنامه با وزارت زراعت، همکاری صورت گیرد.
محترم جاوجنگ، از هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بابت تدویر این نشست قدردانی کرده و در رابطه به رفع ممنوعیت صادرات افغانستان به چین یاد آوری کرده، افزود که منبعد افغانستان می تواند انار خود را به کشور چین صادر نماید و در زمینه رفع ممنوعیت سایر اقلام زراعتی نیز تلاش خواهد کرد. وی، در قسمت باز سازی کوریدور واخان و حل مشکلات تاجران در بندر کراچی در هماهنگی دولت چین، نیز وعد همکاری نمود.
 
 
 
سه شنبه، ۱۷ میزان ۱۴۰۳