سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) از سوی اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان برگزار شد.

اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان با همکاری وزارت صنعت و تجارت، سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) را طی مراسم باشکوهی با اشتراک مقام محترم معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا، محترم محمد یونس مهمند معاون اول و سایر اعضای رهبری اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری، سرپرستان وزارت های صنعت و تجارت، معادن و پترولیم، زراعت و مالداری، صحت عامه، معینان وزارت های امور خارجه، مالیه، امر بالمعروف ریاست د افغانستان بانک، اداره امور، سفرای کشور های خارجی‌، نمایندگان نهاد های بین المللی، مهمانان خارجی، رئیس اداره نمایشگاه و صدهای تن از اعضای سکتور خصوصی افتتاح کرد.
 
همچنان در این محفل افتتاحیه، اعضای رهبری اتاق محترمان: خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی، عصمت الله وردک معاون سرمایه گذاری، نصیر احمد عرب معاون خدماتی، شرین آغا ‏سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید ‏جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل هیات مدیره، سلطان محمد صافی، خانجان الکوزی، محمد داود یوسفزی، ذکریا بریالی، سیدپرویز سادات هوفیانی، ضیاءالدین اچکزی و احمد شکیب احمدیار اعضای هیات مدیره، عبدالمتین قلندری منشی هیات نظار اتاق، محمد انور عارفی معاون پالیسی و تخنیکی و میر زمان پوپل سرپرست معاونیت مالی و اداری هیات عامل،سید جمیل سادات رئیس و احمد شاه حکیمی معاون اول اتاق کابل و سایر اعضای رهبری آن، رؤساء و اعضای رهبری تعدادی از اتاق های ولایاتی نیز حضور داشتند.
محترم محمد یونس مهمند، حضور مقامات حکومتی و مهمانان داخلی و خارجی را در سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) خیر مقدم گفته و از همکاری وزارت صنعت و تجارت و سایر ارگان های ذیربط حکومتی در قسمت برگزاری و تامین امنیت این نمایشگاه ابراز سپاس و امتنان نمود. وی تدویر این نمایشگاه را در راستای معرفی تولیدات و محصولات داخلی، توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری های مشترک مهم توصیف کرد.
آقای مهمند ضمن اشاره به دستاورد های سه سال اخیر حکومت در عرصه های اقتصادی از جمله آغاز کار پروژه قوش تپه، به تامین امنیت سرتاسری ، منع کشت کوکنار، ازبین رفتن فساد اداری اشاره کرده و از موسسات بین المللی خواست تا در جاگزینی کشت کوکنار بدیل مناسبی را برای دهقانان کشور مد نظر گیرند.
معاون اول اتاق، از مقام محترم مشرتابه در زمینه معافیت مالیاتی بعضی از اصناف کشور قدردانی کرده و از وزارت مالیه خواست تا تسهیلات بیشتری را در تصفیه امور مالیاتی ایجاد کند.
محترم مهمند، به مشکلات موجود فرا راه تجارت با کشور ها همسایه به خصوص پاکستان در زمینه افزایش تعرفه گمرکی بالای میوه تازه و سبزیجات اشاره کرده و خواهان جستجوی راه های بدیل به محصولات صادراتی افغانستان گردید. وی توجه بیشتر وزارت زراعت را در ایجاد سرد خانه های بیشتر به حفظ و نگهداری محصولات باغداری و زراعت کشور گردید.
وی همچنان از مشکلات صدور ویزه به تاجران افغان و مشکلات در انتقالات پولی تاجران یادآور شده افزود که ما صدای تاجران و سکتور خصوصی کشور را در کنفرانس های منطقوی و خارجی به گوش دنیا رسانیده ایم تا در این زمینه توجه نمایند.
آقای مهمند تطبیق کریدور واخان را برای توسعه تجارت و ترانزیت افغانستان مهم خوانده و از حکومت خواهای توجه بیشتر در این زمینه گردید.
مقام محترم معاونیت اقتصادی کشور، از اتاق تجارت و سرمایه گذاری به خاطر برگزاری نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) قدردانی کرده و تدویر این نمایشگاه را فرصت خوبی در جهت معرفی محصولات کشور در سطح منطقه دانست. وی اشتراک شرکت های خارجی را در این نمایشگاه یک قدم نیک در راستای توسعه تجارت و سرمایه گذاری خوانده و از ایجاد تسهیلات بیشتر در قسمت سرمایه گذاری ها در کشور اطمینان داد.
معاونیت اقتصادی ریاست الوزراء، از تاجران کشور خواست تا به خاطر صادرات بیشتر و رقابت در بازار های منطقه و جهان، روی بسته بندی معیاری تولیدات و محصولات صادراتی توجه جدی نمایند.
وزیر محترم صنعت و تجارت کشور، این نمایشگاه را فرصتی در راستای معرفی تولیدات و محصولات، بازاریابی و جلب سرمایه گذاری ها خوانده، تاجران و سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان نمود. وی از برنامه های این وزارت در قسمت ایجاد تسهیلات بیشتر برای جلب سرمایه گذاری ها خبر داد.
به همین ترتیب سرپرست وزرا و معینان محترم معادن و پترولیم، زراعت و مالداری، مالیه، امور خارجه، امر بالمعروف، دافغانستان بانک، اداره امور و اتحادیه صنعتکاران نیز به نوبه خود صحبت نموده و برنامه های کاری ادارات مربوطه شانرا تشریح کردند.
در این نمایشگاه، حدود هفصد شرکت از سکتورهای مختلف تولیدی، تجارتی و خدماتی از جمله زراعت، صنعت، قالین، معادن، صحت، بانکداری، صنایع دستی، ماشین‌آلات، ترانسپورت، لوژستیک، ساختمانی، مخابرات، تحصیلات، تجارت زنان و سایر سکتورها، اعم از داخلی و خارجی، تولیدات و محصولات شانرا به معرفی گرفته اند.
 
 
یکشنبه، 15 میزان 1403