اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری در کنفرانس تجارتی افغانستان- اوزبیکستان

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی، نصیر احمد عرب معاون خدماتی، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، خان جان الکوزی، ضیاوالدین اچکزی و سید پرویز سادات هوفیانی اعضای هیات مدیره اتاق در حالیکه محترمان: وزیر صنعت و تجارت، محترم لزیزقدرت اوف وزیر انکشاف و تجارت کشور اوزبیکستان، محمد انور عارفی معاون پالیسی هیات عامل، میرزمان پوپل سرپرست معاونیت مالی و اداری هیات عامل اتاق، وزرای زراعت، معدن و انرژی و آب کشور اوزبیکستان و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران دو کشور نیز حضور داشتند، در کنفرانس تجاری افغانستان- اوزبیکستان و نمایشگاه تولیدی آن کشور که در شهر کابل برگزار گردیده بود، اشتراک ورزیدند.
محترم نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت افغانستان، تشریف آوری هیات تجاری کشور اوزبیکستان را به افغانستان خیر مقدم گفته، همچون نشست ها را زمینه خوبی در قسمت گسترش روابط اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و سیاسی و همچنان معرفی محصولات تولیدی افغان- اوزبیک خواند. وی، دستاورد های حکومت افغانستان را طی سه سال گذشته با اوزبیکستان تشریح کرده افزود: رهبری حکومت طی تلاش های شبانه روزه خویش توانست که تفاهمنامه همکاری را به منظور افزایش صادرات، ایجاد تسهیلات در بنادر و صدور ویزه برای تاجران افغان با حکومت اوزبیکستان به امضاء رساند.
محترم محمد یونس مهمند، از رهبری حکومت دو کشور بابت به وجود آوردن تسهیلات برای تاجران در عرصه های مختلف تجاری قدردانی کرده و همچون نشست ها را نشان دهنده روابط مستحکم تجاری- اقتصادی میان دو کشور خواند. وی، روی عملی سازی سرمایه گذاری تاجران افغان- اوزبیک در سکتور های مختلف به ویژه سکتور بانکداری و دیگر سکتور تجارتی تاکید نمود.
معاون اول اتاق، امنیت سرتاسری، منع کشت کوکنار و ازبین رفتن فساد اداری را از دستاورد های بزرگ حکومت خوانده و این دستاورها را در رشد سکتور خصوصی کشور طی سه سال گذشته مهم عنوان کرد.
آقای مهمند، از صادرات کشور اوزبیکستان که بیش از یک ملیون تن کالاها از طریق ترانزیت افغانستان به کشور های همسایه داشته خبرداده و پالیسی حکومت افغانستان را اقتصاد محور و دارای روابط نیک اقتصادی با کشور های همسایه خواند. وی، از همکاری همه جانبه اتاق در قسمت حمایت از فرمان اخیر مشرتابه حکومت به منظور تشویق تاجران جهت سرمایه گذاری در سکتور های مختلف کشور نیز اطمینان داد.
آقای لذیزقدرت اوف وزیرانکشاف تجارت ازبکستان، ضمن ابراز قدردانی از حکومت و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بابت همکاری شان در قسمت تدویر این نشست تجاری، از ایجاد تسهیلات برای تاجران افغان در بخش های مختلف به ویژه صدور ویزه، تسریع در روند طی مراحل اسناد گمرکی و ایجاد تعرفه های ترجیحی برای ۸ اقلام اموال صادراتی افغانستان خبر داد.
این کنفرانس و نمایشگاه تجارتی، فرصتی بی‌نظیر برای تبادل نظرات، تقویت روابط اقتصادی، و شناسایی و رفع موانع تجاری است که به رشد و پیشرفت اقتصادی هر دو کشور کمک می‌کند.
 
 
شنبه، ۲۷ اسد ۱۴۰۳