برگزاری کنفرانس آنلاین اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با معین سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبیکستان، رئیس اتاق تجارت و صنایع آنکشور، سفیر افغانستان در تاشکند، سفیر ازبیکستان مقیم کابل و تعداد از ادارات سکتوری دیگر

محترم سیدزمان هاشمی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان درنشستی با معین سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبیکستان، محترم احمد خالد علمی سفیر افغانستان در آنکشور، خواجه شادمانوف سفیر ازبیکستان در افغانستان، محترم ادهم اکراموف رئیس اتاق تجارت و صنایع ازبیکستان، مشاور وزارت صنعت و تجارت در امور اتاق های افغانستان که بگونه آنلاین برگزار شد اشتراک و سخنرانی نمود.
 
در آغاز این نشست، محترم ادهم اکراموف رئیس اتاق تجارت و صنایع ازبیکستان، در رابطه به گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور به ویژه در اوضاع کرونایی که تاثیرات ناگوار این وضعیت که بر تجارت و اقتصاد کشور ها تأثیرات زیانبار خود را گذاشته است صحبت نموده و بر سرمایه گذاری ها و تحکیم روابط تجاری و اقتصادی مشترک دو کشور تأکید ورزید.
 
سپس محترم احمد خالد علمی سفیر افغانستان در ازبیکستان، از برگزاری این کنفرانس آنلاین با اشتراک تعدادی از مسئولان نهاد های مختلف دو کشور ابراز خرسندی کرد که به خاطر تحکیم روابط تجاری – اقتصادی و رفع مشکلات موجود فراه راه تجارت و ترانزیت دو کشور برگزار شده است. وی از سهولت های که از سوی حکومت ازبیکستان در بخش ترانزیت با افغانستان ایجاد شده است نیز یادآور شد.
 
محترم سید زمان هاشمی، رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در رابطه به تأثیرات زیانبار و یروس کرونا در سال روان میلادی بر اقتصاد کشور های منطقه و جهان، به ویژه تاثیرات سؤ آن بر تجارت دو کشور و اقداماتی که از سوی رهبری دو دولت در جهت رفع مشکلات تجارتی و ترانزیتی صورت گرفت یادآوری کرده و از بازنگهداشتن مزر ازبیکستان به روی کالا های تجارتی افغانستان در شرایط دشوار کرونایی قدر دانی کرد.
 
آقای هاشمی در مورد یکسلسله تسهیلاتی که از سوی حکومت ازبیکستان در زمینه پالیسی های خوب آنکشور در عرصه فراهم آوری فرصت های خوب سرمایه گذاری در ازبیکستان و افغانستان و صدور ویزه برای تاجران افغان صحبت نموده و آنرا در جهت رشد اقتصادی و گسترش روابط تجارتی دو کشور مؤثر خواند.
 
رئیس هیات عامل اتاق از نقش این اداره بعنوان بزرگترین و کهن ترین اتاق افغانستان در رشد و توسعه تجارت و ترانزیت یادآورشد که به گفته وی "با ایجاد اتاق مشترک میان سکتور خصوصی دو کشور و تحکیم روابط دوجانبه تجاری و ترانزیتی می تواند نقش مهم و فعال داشته باشد." وی میزان تجارت میان دو کشور( صادرات به ازبیکستان 4 میلیون دالر و واردات از آنکشور حدود 500 میلیون دالر) را ناچیز دانسته و بر افزایش و بیلانس تجارت میان دو کشور و همچنان همکاری های بیشتر دو اتاق تأکید ورزید.
 
در این کنفرانس علاوه بر موضوعات یاد شده، روی شناسایی چالشها فرا راه تجارت و سرمایه گذاری ها میان دو کشور و حل این مشکلات، رشد تجارت و ترانزیت، همکاری در عرصه بانکداری و استفاده از سیستم (تیر)، ایجاد سهولت های گمرکی و تعرفه های ترجیحی برای محصولات دو کشور، برگزاری کنفرانس های تواصل تجاری میان بارزگانان افغانستان و ازبیکستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.