در مراسم امضای تفاهمنامه، از جانب اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، محترم شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل و مسوولان بعضی از دیپارتمنت های اتاق و درشهر تلنگانه محترم محمد سلیمان کاکړ جنرال قونسل افغانستان مقیم حیدر آباد، مسوولان اتاق تجارت تلنگانه و شماری از مسوولان بخش های اقتصادی و تاجران شرکت های بزرگ تلنگانه حضور داشتند.
در نخست، محترم شفیق الله عطایی سرپرست ریاست عامل اتاق، درمورد توانایی، ظرفیت موجود، تعداد اعضاء و اتاق های ولایتی، ارتباطات بیرونی، اتاق های مشترک با کشورهای مختلف و تفاهمنامه هایی که اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان دارد به اشتراک کنندگان دراین مراسم معلومات ارائه کرده گفت: اتاق با کشور هندوستان روابط نزدیک داشته و همواره روابط درحال گسترش میباشد و ما علاقمند توسعه همکاری با کشور هندوستان به ویژه اتاق تلنگانه میباشیم.
آقای عطایی افزود: برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس های تواصل تجاری، وسفر هیات های دوطرف در رشد تجارت و همکاری میان دو اتاق نقش مهمی دارد که باید هردوطرف به آن توجه نمایند.بعداً محترم محمد سلیمان کاکړ جنرال قونسل افغانستان مقیم حیدرآباد امضای تفاهمنامه میان دو اتاق تجارت را قدم مفید درجهت ارتقای سطح تبادلات و گسترش روابط خوانده، گفت: جنرال قونسل افغانستان آماده همکاری با متشبثین دوطرف میباشد و به زودی در کنفرانس و نمایشگاه هایی که راهاندازی میشوند زمینه اشتراک علاقمندان دوطرف را مساعد ساخته و از نزدیک همکاری متقابل را ادامه میدهیم.
همچنان آقای حیاتی نراوان رئیس فدراسیون اتاق تلنگانه و آقای جهش رنجن سکرتر اداره حکومت هند در تلنگانه که مسوولیت بخش تولید وتجارت را دارد، درمورد فرصت ها برای صادرات اقلام تولیدی افغانستان به ویژه در بخش میوه جات خشک وتازه، صنایع دستی، نباتات طبی و سنگ های قیمتی معلومات داده افزود: تلنگانه میتواند بازار خوب برای تولیدات افغانستان باشد و همچنان افغان ها میتوانند ضمن واردات محصولات تلنگانه، تکنالوژی و تجارب سکتور خصوصی و اقتصادی تلنگانه را با خود به افغانستان انتقال دهند.
دراین مراسم که تاجران ومسؤلان بخش های تجارتی و اقتصادی اعم از حکومتی وغیر حکومتی اشتراک داشتند تفاهمنامه میان اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و اتاق تجارت تلنگانه را روسای هر دو اتاق به گونه انلاین امضاء کردند.
در این کنفرانس نمایندهی گروه پنجم حقوقی (پرایسک) و نمایندگان معاونیت اول و دوم ریاست جمهوری، مسوولان اتاق های معادن وصنایع، زنان، پیشه واران و زراعت اشتراک و در مورد طرح قانون ضد دامپینک نظریات و پیشنهادات مشخص شان را ارائه داشتند.
رئیس و اعضای وارد کنندگان موترسایکل، فروشندگان، فابریکه های بسته بندی و اتحادیه تخنیکران در رابطه به مشکلاتی که فراراه فعالیت های این بخش وجود دارند، صحبت نموده از رهبری اتاق خواهان همکاری گردیده و از آقای مهمند خواستند تا مشکلات شانرا به مقامات ذیربط حکومت برساند تا این مشکل پایان یابد. ایشان ضمن ارائه شکایات و نظریات شان، گفتند که مشکلات کاروبار این سکتور از دوماه به اینطرف به خصوص طی یک ماه گذشته که ارگان های امنیتی کشور استفاده از موترسایکل را کاملاً ممنوع ساخته اند، ضربهی بزرگی دیده است؛ فابریکه های بسته بندی و ورکشاپ های که در این زمینه فعالیت دارند، خسارات بزرگی را متقبل شده اند.
آقای عطایی، ضمن ابراز خرسندی از رشد تشبثات زنان کشور در بخش های صنعت و سرمایه گذاری که در دو دهه پسین با تلاش زیاد به دست آمده است، تاکید کرد که هنوز هم پالیسی های منظم برای حمایت از سرمایه گذاری زنان روی دست گرفته نشده است، آنچه که بار ها اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به منظور بیرون رفت از این چالش ها اصرار نموده است.
محترم شفیق الله عطایی ، برگزاری این نشست را برای سکتور خصوصی کشور فوق العاده مهم خوانده، افزود: بسیاری از کشور های پیشتاز در عرصه های اقتصادی، صنعتی و بسا موارد دیگر مرهون فعالیت های سرمایه گذاری داخلی و جلب سرمایه گذاری های خارجی بوده و به عنوان یکی از اولویت مطرح می باشد.
آقای مهمند افزود که هنوز هم بازرگانان در هنگام صادرات اموال شان به پاکستان با مشکلات زیاد مواجه اند و این مشکلات باید از میان برداشته شود.