در مراسم امضای تفاهمنامه، از جانب اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، محترم شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل و مسوولان بعضی از دیپارتمنت های اتاق و درشهر تلنگانه محترم محمد سلیمان کاکړ جنرال قونسل افغانستان مقیم حیدر آباد، مسوولان اتاق تجارت تلنگانه و شماری از مسوولان بخش های اقتصادی و تاجران شرکت های بزرگ تلنگانه حضور داشتند.
 
در نخست، محترم شفیق الله عطایی سرپرست ریاست عامل اتاق، درمورد توانایی، ظرفیت موجود، تعداد اعضاء و اتاق های ولایتی، ارتباطات بیرونی، اتاق های مشترک با کشورهای مختلف و تفاهمنامه هایی که اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان دارد به اشتراک کنندگان دراین مراسم معلومات ارائه کرده گفت: اتاق با کشور هندوستان روابط نزدیک داشته و همواره روابط درحال گسترش میباشد و ما علاقمند توسعه همکاری با کشور هندوستان به ویژه اتاق تلنگانه میباشیم.
 
آقای عطایی افزود: برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس های تواصل تجاری، وسفر هیات های دوطرف در رشد تجارت و همکاری میان دو اتاق نقش مهمی دارد که باید هردوطرف به آن توجه نمایند.
 
بعداً محترم محمد سلیمان کاکړ جنرال قونسل افغانستان مقیم حیدرآباد امضای تفاهمنامه میان دو اتاق تجارت را قدم مفید درجهت ارتقای سطح تبادلات و گسترش روابط خوانده، گفت: جنرال قونسل افغانستان آماده همکاری با متشبثین دوطرف میباشد و به زودی در کنفرانس و نمایشگاه هایی که راه‌اندازی میشوند زمینه اشتراک علاقمندان دوطرف را مساعد ساخته و از نزدیک همکاری متقابل را ادامه میدهیم.
 
همچنان آقای حیاتی نراوان رئیس فدراسیون اتاق تلنگانه و آقای جهش رنجن سکرتر اداره حکومت هند در تلنگانه که مسوولیت بخش تولید وتجارت را دارد، درمورد فرصت ها برای صادرات اقلام تولیدی افغانستان به ویژه در بخش میوه جات خشک وتازه، صنایع دستی، نباتات طبی و سنگ های قیمتی معلومات داده افزود: تلنگانه میتواند بازار خوب برای تولیدات افغانستان باشد و همچنان افغان ها میتوانند ضمن واردات محصولات تلنگانه، تکنالوژی و تجارب سکتور خصوصی و اقتصادی تلنگانه را با خود به افغانستان انتقال دهند.
 
دراین مراسم که تاجران ومسؤلان بخش های تجارتی و اقتصادی اعم از حکومتی وغیر حکومتی اشتراک داشتند تفاهمنامه میان اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و اتاق تجارت تلنگانه را روسای هر دو اتاق به گونه انلاین امضاء کردند.

نشست اختصاصی کمیته پنجم حقوقی پرایسک که با اشتراک نمایندگان اتاق های سکتوری پیرامون طرح قانون ضد دامپینک در دفتر مرکزی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان روز پنج شنبه هفتم اسد برگزار شد، محترم عبدالسلام کوهی مشاور حقوقی اتاق تجارت و سرمایه گذاری به منظور بررسی طرح قانون ضد دامپینک، نظریات و پیشنهادات اتاق را ابراز نمود.
 
در این کنفرانس نماینده‌ی گروه پنجم حقوقی (پرایسک) و نمایندگان‌ معاونیت اول و دوم ریاست جمهوری، مسوولان اتاق های معادن وصنایع، زنان، پیشه واران و زراعت اشتراک و در مورد طرح قانون ضد دامپینک نظریات و پیشنهادات مشخص شان را ارائه داشتند.
 
آقای کوهی ضمن خرسندی از طرح قانون ضد دامپینک به منظور حمایت از تولیدات داخلی و رقابت سالم با اموال وارداتی کشورهای دور و نزدیک، تاکید کرد که از بهر به وجود آمدن تسهیلات بیشتر برای تولید کنندگان و تشویق سرمایه گذاران داخلی نظریات و پیشنهادات سودمند سکتور خصوصی با توجه به آسیب شناسی ها، در این قانون گنجانیده شود.
 
وی افزود:ایجاد اتاق ها باید موثریت خود را در عمل نشان دهند و منسجم تر از پیش عمل کنند تا تسهیلات بیشتر برای تولید کنندگان داخلی فراهم شود و مشکلاتی که هم اکنون تولید کنندگان داخلی در سکتور های مختلف با آن روبرو اند، از میان برداشته شود.
 
آقای کوهی ابراز امیدواری کرد که غنامندی این قانون کار وبار تولید کنندگان داخلی را در یک چار چوب اصولی تسهیل بخشد تا بتوانند رقابت سالم را با وارد کنندگان کالاهای وارداتی انجام دهند.
 
در این جلسه مسوولان اتاق های متذکره با بررسی طرح قانون ضد دامپینک پیشنهادات مشخص شان را نیز از بهر غنامندی این طرح ابراز داشتند. آنان هم چنان نظریات و پیشنهادات اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان را که در بعضی ماده های قانون طرح ضد دامپینک ابراز داشته است، تائید و خواستار تصحیح آن از سوی وزارت صنعت و تجارت و نهاد های ذیربط شدند و بر ادامه این گونه نشست ها تأکید ورزیدند.

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، با حضور داشت محترم میروس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق با رئیس و شماری از واردکنندگان موترسایکل، فروشندگان، فابریکه های بسته بندی و اتحادیه تخنیکران در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و در مورد مشکلات شان بحث و گفتگو نمود.
 
رئیس و اعضای وارد کنندگان موترسایکل، فروشندگان، فابریکه های بسته بندی و اتحادیه تخنیکران در رابطه به مشکلاتی که فراراه فعالیت های این بخش وجود دارند، صحبت نموده از رهبری اتاق خواهان همکاری گردیده و از آقای مهمند خواستند تا مشکلات شانرا به مقامات ذیربط حکومت برساند تا این مشکل پایان یابد. ایشان ضمن ارائه شکایات و نظریات شان، گفتند که مشکلات کاروبار این سکتور از دوماه به اینطرف به خصوص طی یک ماه گذشته که ارگان های امنیتی کشور استفاده از موترسایکل را کاملاً ممنوع ساخته اند، ضربه‌ی بزرگی دیده است؛ فابریکه های بسته بندی و ورکشاپ های که در این زمینه فعالیت دارند، خسارات بزرگی را متقبل شده اند.
 
آنان، افزودند: وارکنندگان این بخش با آنکه به دولت مالیه می پردازند و به اساس تشویق حکومت به خاطر اشتغالزایی، فابریکه های بسته بندی موترسایکل و ساخت پرزه جات آنرا ایجاد کرده اند و هزاران تن در ترمیم آن مصروف می باشند، اما فعلاً کاملاً کاروبار شان متوقف شده اند.
 
آقای مهمند ضمن اظهار خوش آمدید به اعضای وارد کنندگان موترسایکل، فروشندگان، فابریکه های بسته بندی و اتحادیه تخنیکران در این نشست، پس از شنیدن مشکلات شان و ضمن تأیید آن، از آنان خواست تا مشکلات خود را کتباً به اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بسپارند تا از مجاری قانونی به آن رسیدگی شود.
 
معاون اول هیات مدیره اتاق، وعده سپرد که اتاق این موضوع را با مقامات ذیربط حکومت در میان گذاشته و هرنوع همکاری لازم را در جهت حل این مشکل انجام خواهد داد.

محترم شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در نشستی که زیر نام «نشست ملی صلح زنان کار آفرین» به ابتکار اتاق تجارت و صنایع زنان در هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شد، پیرامون چالش ها و فرصت های موجود فرا راه فعالیت های زنان تجارت پیشه افغانستان صحبت نموده و برگزاری این گونه نشست ها را در جهت بازتاب نقش زنان در صلح آفرینی، پیشرفت ها و چالش های زنان و سکتور خصوصی طی دو دهه اخیر بسیار سودمند دانست.
 
آقای عطایی، ضمن ابراز خرسندی از رشد تشبثات زنان کشور در بخش های صنعت و سرمایه گذاری که در دو دهه پسین با تلاش زیاد به دست آمده است، تاکید کرد که هنوز هم پالیسی های منظم برای حمایت از سرمایه گذاری زنان روی دست گرفته نشده است، آنچه که بار ها اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به منظور بیرون رفت از این چالش ها اصرار نموده است.
 
سرپرست ریاست هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری، نقش زنان را در توسعه اقتصادی کشور بسیار حیاتی دانسته و وعده سپرد که رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برای حمایت از سکتور خصوصی همان گونه که همیشه تلاش نموده است به پشتیبانی اش ادامه میدهد.
 
آقای عطایی هم چنان گفت: بازرگانان نگرانی زیاد نسبت به اوضاع جاری در کشور دارند و باید طرف ها در روند گفتگوهای صلح، نقش برجسته سکتور خصوصی را در نظر بگیرند، زیرا سکتور خصوی نقش مسقیم برای برقراری صلح پایدار در کشور دارد.
 
در این برنامه اعضای رهبری اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان نقش زنان را در رشد اقتصاد کشور بسیار موثر دانسته و گفتند که باید در روند صلح نقش زنان برجسته و پررنگ در نظر گرفته شود.
محترمه افسانه رحیمی رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان، در سخنرانی خود نقش زنان در 20 سال گذشته را به بررسی گرفته و افزود که هم اکنون 57 هزار بانوی تجارت پیشه و صنعت کار به گونه‌ مستقیم و غیر مسقیم در کشور فعالیت می نمایند که آنان نیاز به حمایت بیشتر دولت دارند.
 
وی هم چنان از اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان خواست که برای فراهم شدن تسهیلات بیشتر برای بانوان متشبث مانند گذشته به همکاری های خویش ادامه دهد.
در این کنفرانس بانو "لیزا ریفکه" معاون بخش سیاسی یونما در افغانستان و بانو لیلما ناصری رئیس میکانیرم صلح همه شمول با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در افغانستان یادآور شدند که زنان تجارت پیشه نسبت به آینده سیاسی شان نگرانی دارند و باید به زودی به این نگرانی ها با نتیجه بخش شدن مذاکرات صلح نقطه‌ پایان گذاشته شود.
 
اشتراک کننده گان در پایان این برنامه، کارهای گروپی را در سکتور های مختلف انجام دادند تا بتوانند فرصت ها و چالش های که سد راه شان قرار دارند را شناسایی نموده و برای رفع آن راه حل مناسب جستجو نمایند.

ورکشاپ نظر سنجی قانون سرمایه گذاری خصوصی با اشتراک محترمان عطاالله نصیب رئیس واحد تسهیل سرمایه گذاری، سلیمان بن شاه معین وزارت صنعت و تجارت، شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، خان جان الکوزی معاون فدراسیون اتاق ها، اعضای هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان خان محمد سر فراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، رؤسای اتحادیه‌ها، شرکت‌های خصوصی و سرمایه گذاران کشور روز چهارشنبه در هوتل انتر کانتیننتال کابل برگزار شد.
 
سخنرانان روی موارد متعدد ازجمله نقش سرمایه گذاری در کشور، چالش های موجود سرمایه گذاری صحبت نموده و پیشنهادات و نظریات مفصل خود را به هدف غنامندی قانون سرمایه گذاری ارائه داشتند.
 
محترم شفیق الله عطایی ، برگزاری این نشست را برای سکتور خصوصی کشور فوق العاده مهم خوانده، افزود: بسیاری از کشور های پیشتاز در عرصه های اقتصادی، صنعتی و بسا موارد دیگر مرهون فعالیت های سرمایه گذاری داخلی و جلب سرمایه گذاری های خارجی بوده و به عنوان یکی از اولویت مطرح می باشد.
 
آقای عطایی افزود: در پهلوی چالشهای عمده مانند نبود امنیت، عدم دسترسی به زمین و پالیسی شفاف در مبارزه بافساد اداری، مشکل تأمین انرژی برق؛ به بعضی از موارد تخنیکی و ساختاری اشاره کرد که به سهم خودشان می توانند تأثیرات آنی را در قسمت حفاظت از سرمایه گذاری های موجود ایفاء نمایند. وی تاکید کرد برای جلب و حفاظت سرمایه گذاری های موجود راهکار مناسب در قانون جدید سرمایه گذاری سنجیده شود تا از فرار سرمایه جلوگیری شود. وی بسته های تشویقی از سوی حکومت را در جلب سرمایه گذاری ها مهم خواند.
 
محترم خان جان الکوزی به نمایندگی فدراسیون اتاق ها صحبت نموده، ضمن قدردانی از ریاست جمهوری به خاطر ایجاد بعضی از تسهیلات در عرصه سرمایه گذاری کشور، از مشکلات در روند قانونی سرمایه گذاری که باعث مداخلات ارگان های مختلف در این زمینه شده انتقاد کرده افزود که این ادارات سبب طولانی شدن این روند و ایجاد مشکلات می شوند. وی به تغییر قوانین و ایجاد سهولت های بیشتر در راستای سرمایه گذاری تاکید نمود.
 
محترم خان محمد سر فراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره اتاق، نقش صرافان کشور را در راستای سرمایه گذاری های کشور مهم توصیف کرده و آنرا ستون فقرات دولت در عرصه های تجارت، سرمایه گذاری و اقتصادی خواند که صرافی ها حدود 50 درصد در آن نفش داشته اند. وی از مشکلات موجود فراراه فعالیت صرافان کشور با توجه به سنتی بودن داد و گرفت در کشور و پیچیدگی ها در قوانین اشاره کرده و خواهان تسهیلات در قوانین نظر به وضعیت موجود کشور گردید.
 
در این ورکشاپ علاوه بر سخنرانان فوق الذکر، محترمان عطاالله نصیب رئیس واحد تسهیل سرمایه گذاری، سلیمان بن شاه معین وزارت صنعت و تجارت، پیرامون اهمیت قانون سرمایه گذاری نقش ادارات شان در روند تسهیل سرمایه گذاری در افغانستان صحبت نمودند.
در اخیر گروپ های کاری تشکیل شده و چالش ها و موانع فرصت های سرمایه گذاری از سوی اشتراک کنندگان مورد بحث قرار گرفته و نظریات خود را روی محتوا و مضمون قانون سرمایه گذاری ارائه داشتند.

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خان جان الکوزی، ضیأالدین اچکزی و احمد ضیا عظیمی شینوزاده اعضای هیات مدیره و میروس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق با محترم نجیب الله احمدزی جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاکستان، پیرامون مشکلات ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بازرگانان افغان، بحث و تبادل نظر کردند.
 
این دیدار که در دفتر مرکزی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برگزار شد، محترم محمد یونس مهمند ضمن اظهار خوش آمدید به جنرال قونسل افغانستان و تیم همراه شان، از کارکرد های وی در قسمت کاهش مشکلات بازرگانان در بخش تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری ستایش کرد؛ اما آن را برای بیرون رفت از مشکلات موجود بازرگانان بسنده ندانسته و خواستار توجه بیشتر برای حل چالش های آنان شد.
 
آقای مهمند افزود که هنوز هم بازرگانان در هنگام صادرات اموال شان به پاکستان با مشکلات زیاد مواجه اند و این مشکلات باید از میان برداشته شود.
وی افزود کرد که روابط تجاراتی افغانستان با پاکستان بیشتر از هر کشور دیگر بوده و هر قدر که این روابط با هم نزدیک شوند به سود دو کشور است و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان خواستار تقویت آن برای رشد تجارت بازرگانان دو کشور می باشد.
 
محترم خان جان الکوزی، در این نشست روی مشکلات ترانزیت صحبت نموده افزود: هنوز هم بازرگانان افغانستان با مشکلات جدی در کراچی، بندر واگه و کویته روبرو اند و باید در این بخش توجه شود.
وی افزود که بازرگانان از تأخیر در گماشتن افراد مسلکی و کار فهم به حیث اتشه ی تجارتی افغانستان در کراچی، اسلام آباد و کویته شکایت دارند و در این بخش نیز باید به خاطر به وجود آمدن تسهیلات برای بازرگانان اقدام عملی شود.
 
به باور آقای الکوزی روابط سیاسی نباید تاثیرات منفی بر روابط تجارتی دو کشور بگذارد، زیرا تاثیرات سؤ به روند تجارت و ترانزیت دو کشور می گذارد.
آقای شینوزاده نیز از نبود صداقت برخی از شرکت های دوا سازی که در پاکستان فعالیت دارند شکایت کرد و گفت که بر خلاف تعهدات شان دارو های بی کیفیت را برای بازرگانان فراهم می کنند و باید جلو این کار گرفته شود.
 
جنرال قونسل افغانستان در پشاور نیز با تاکید به فراهم کردن تسهیلات به بازرگانان گفت که تلاش ورزیده است تا زمینه های خوبی تجارت را در پشاور ایجاد کند و مشکلات بازرگانان افغان را تا حد حل بسازد، اما وی تاکید نمود که هنوز هم مشکلات زیاد وجود دارند که در هماهنگی با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برای حل آن گام های جدی برداشته خواهد شد.
 
آقای احمدزی گفت که هم اکنون تاجران زیادی بنابر نبود امنیت در افغانستان در پاکستان سرمایه گذاری کرده اند و در صورت تامین امنیت در کشور آنان تمایل زیاد دارند که دو باره به کشور برگردند و سرمایه گذاری کنند.
وی به رهبری اتاق اطمینان داد که در هماهنگی نزدیک با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان تلاش می ورزد که تسهیلات بیشتر را برای بازرگانان افغان فراهم کند تا بازرگانان در بخش تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری در پاکستان به ویژه در پشاور به مشکلات روبرو نشوند.
 
در پایان این دیدار هیات رهبری اتاق، یکبار دیگر از خدمات خوب محترم نجیب الله احمدزی جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاکستان، قدردانی نمودند.

مقالات دیگر...