اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به منظور رشد ارتقای ظرفیت کارمندان هیات عامل اتاق های و لایتی/ ولسوالی، عرضه خدمات بهتر، رشد عواید و هماهنگی بیشتر میان مرکز و ولایات سیمینار دو روزه آموزشی در دفتر مرکزی اتاق برگزار نمود.
در محفل افتتاحیه این سیمینار دو روزه، هیات رهبری اتاق محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، ضیاءالدین اچکزی عضو هیات مدیره، شفیق الله عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل و مسوولان دیپارتمنت های اتاق، آمرین اجرائیوی و کارمندان هیات عامل اتاق های و لایتی/ ولسوالی نیز حضور داشتند.
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اضهار خوش آمدید و قدردانی از کارکرد های اتاق های و لایتی/ ولسوالی در قسمت عرضه خدمات به سکتور خصوصی و دوام فعالیت های شان با وجود تحولات اخیر و تغییر نظام در کشور، روی چالش های که در این اواخر به سکتور خصوصی و فعالیت های وی ایجاد شده بود، به ویژه در بخش بانکداری و اثرات ناگوار آن را بالای داد و ستد تجارتی و قیمت های مواد اولیه یادآوری کرد. وی همچنان از تلاش های که هیات رهبری اتاق در جهت رفع این چالشها انجام داده است، از جمله به تأمین رابطه خوب میان اتاق و ادارات سکتوری و رهبری مقامات امارت اسلامی افغانستان اشاره کرد.آقای مهمند، روی عرضه خدمات بهتر به اعضای سکتور خصوصی، رشد عواید اتاق، ارائه گذارش به موقع از مشکلات و فعالیت های اتاق هاق ولایتی/ ولسوالی به مرکز، منسجم ساختن اتحادیه ها و انجمن های اقتصادی در ولایات و تأمین رابطه خوب اتاق های مذکور با مقامات و مسوولان محلی امارت اسلامی تأکید ورزید.
محترم شرین آغا سخی، هدف از تدویر این سیمینار را تشریح وظایف هر بخش کاری، نقش هیات رهبری و صلاحیت ها، تطبیق اساسنامه در کارکرد های اتاق، نحوه جمع آوری عواید اتاق، مصارف و حسابدهی به موقع به اتاق مرکزی خوانده و از آمرین اجرائیوی و کارمندان هیات عامل اتاق های و لایتی/ ولسوالی خواست با تأمین رابطه خوب با تاجران و سرمایه گذاران ولایت های کشور و عرضه خدمات بهتر به سکتور خصوصی در جهت رشد عواید اتاق تلاش نمایند.
همچنان در این سیمینار، روی یک سلسله موارد مهم عملیاتی و اجرائیوی، انسجام و هماهنگی میان اتاق های و لایتی/ ولسوالی و مرکز و مواردی که می توانند در بهبود فعالیت های اتاق و عرضه خدمات به سکتور خصوصی مؤثر واقع شوند، از سوی آقایان شفیق الله عطایی و میرویس هوتک توضیحات مفصل ارائه گردید.
بخش بعدی این سیمینار که دو روز ادامه خواهد داشت به پریزینتیشن های معلوماتی اختصاص یافته بود که از سوی مسوولان دیپارتمنت مختلف اتاق مرکزی ترتیب و تهیه شده بود به آمرین اجرائیوی و کارمندان هیات عامل اتاق های و لایتی/ ولسوالی ارائه گردیده و به سوالات شان پاسخ داده شد.
محترم محمد یونس مهمند، ضمن یاد آوری از تلاش های اتاق تجارت و سرمایه گذاری به خاطر آغاز مجدد صادرات از طریق دهلیز هوایی، نقش تاجران جلغوزه و شرکت هوایی کام ایر در راستای موفقیت این پروسه یادآوری کرده، افزود: این بار صادرات از طریق دهلیز هوایی بدون حمایت مالی بیرونی و صرف به مصارف خود تاجران افغان و یک شرکت هوایی داخلی صورت گرفته است.
در این نشست تاجران حوزه جنوب از مشکلاتی که در گذرگاه های افغانستان با پاکستان به خصوص در سپین بولدک پیش آمده و از چندین روز به این سو اموال تجارتی شان از جمله میوه تازه در این گذرگاه متوقف مانده و باعث خسارات زیادی گردیده است، شدیداً ابراز نگرانی کرده و از رهبری اتاق خواستند تا در تفاهم با ارگانهای ذیربط امارت اسلامی افغانستان به مشکلات شان رسیدگی صورت گرفته و هرچه زوتر این گذرگاه به روی رفت و آمد اموال تجارتی گشوده شود.
محترم اسدالله کاکړ و اعضای این اتحادیه در رابطه به مشکلات موجود شان به خصوص در زمینه انتقال پول به کشورهای مختلف جهت خرید ادویه و تجهیزات طبی، مشکل تصفیه بیلانس مالیاتی به شکل ربعوار و شش ماهه و مشکل ادویه وارداتی به گونه بلتی و همچنان توقف موتر های حامل ادویه که شامل لست مجاز نمی باشند صحبت نموده و خواهان همکاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری در جهت حل مشکلات شان با ادارات ذیربط امارت اسلامی افغانستان گردیدند.