محترم محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، طی نشست ضیافتی و برنامه افطاری که از سوی ایشان ترتیب یافته بود در حضور داشت محترم میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق و محترم حاجی شرف الدین مشاور ارشد اتاق، با معاون والی ولایت خوست، رئیس صحت عامه آن ولایت، هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری ولایت خوست، صرافان حوزه جنوب کشور، اتحادیه دوکتوران ولایت خوست، بزرگان و متنفذین آن ولایت دیدار کرده و پیرامون پیشرفت های اخیر در راستای تأسیس شفاخانه جهت تداوی امراض سرطانی در ولایت خوست، انتخاب و استملاک زمین شفاخانه و همچنان روی چگونگی تشکیل بورد رهبری شفاخانه مذکور بحث و گفتگو نمود.
محترم محمدیونس مهمند، تشریف آوری معاون والی خوست و مهمانان ولایات جنوبی کشور را خیر مقدم گفته، هدف از تدویر این نشست را بحث روی چگونگی آغاز کار بالای شفاخانه تداوی امراض سرطانی، در آن ولایت عنوان کرد. آقای مهمند، از حکومت خواست تا در قسمت استملاک و واگذاری زمین برای ساخت شفاخانه متذکره همکاری همه جانبه نماید. وی، همچنان نقش اداره محلی ولایت خوست، اتحادیه دوکتوران ولایت خوست، ریاست صحت عامه آن ولایت، تاجران و بزرگان آن ولایت را در تأسیس چنین شفاخانه بزرگ با آهمیت دانسته و روی همکاری های جوانب ذیدخل تاکید ورزید.
رئیس صحت عامه ولایت خوست، از تلاش های محترم محمد یونس مهمند، در جهت ساخت شفاخانه تداوی امراض سرطانی قدردانی نموده و از پیشرفت های که در این زمینه طی دوماه گذشته صورت گرفته بود، معلومات ارائه کرد.
معاون والی ولایت خوست، ضمن قدردانی از حسن نیت و تلاش های آقای مهمند در قسمت ساخت شفاخانه معیاری از همکاری های اداره محلی آن ولایت در مسایل مربوط به ساخت چنین شفاخانه بزرگ وعده سپرد.
در این نشست، محترم میرویس هوتک در مورد طی مراحل اسناد کاری مرتبط به ترمیم اتاق تجارت وسرمایه گذاری ولایت خوست معلومات مفصل ارائه نموده و از آغاز ترمیم آن اتاق در آینده نزدیک اطمینان داد.
در پایان نشست، فیصله گردید تا کمیته ۵ نفری که متشکل از اراکین حکومتی، تاجران و دوکتوران آن ولایت باشد تشکیل گردد تا در قسمت تعیین محل شفاخانه متذکره و مراحل مقدماتی آن گام های عملی برداشته شود.
آرشیف
اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایهگذاری افغانستان در جلسه آنلاین پیرامون بندر چابهار
هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق، خانجان الکوزی عضو هیات مدیره و میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، در حالیکه برخی از تاجران و مسوولان شرکت های ترانسپورتی نیز حضور داشتند، در جلسه معلوماتی پیرامون بندر چابهار که از سوی وزارت خارجه کشور هندوستان به گونه آنلاین تدویر یافته بود، اشتراک ورزیدند.
هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، بندر چابهار را یکی از بنادر با اهمیت اقتصادی برای افغانستان و کشور های آسیایه میانه به ویژه ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان دانسته و روی تسریع روند تجارت از طریق این بندر، ایجاد تاسیسات کافی و معیاری سازی خدمات انتقال محموله های وارداتی و صادراتی از کشور های جنوب آسیا به آسیا میانه و روسیه و برعکس آن، تاکید ورزیدند.
در این نشست، وزیر خارجه هندوستان، سفرا و دیپلوماتان کشورهای آسیای میانه و ایران، نمایندگان اتاق های تجارت و سرمایه گذاری کشور های منطقه، تاجران و صنعت کاران بزرگ خارجی نیز حضور داشتند و به نوبه خود در رابطه به اهمیت اقتصادی بندر چابهار، فرصت های موجود در بندر متذکره، مقایسه بندر چابهار با بنادر منطقه و امکانات موجود در این بندر بحث و گفتگو نمودند.
امضای تفاهمنامه همکاری میان اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و مرکز نمایشگاه ملی و بین المللی
اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان به منظور تدویر دومین نمایشگاه ملی و بین المللی که تحت نام « امام ابوحنیفه» که از تاریخ ۱۵ الی ۲۱ سرطان سال ۱۴۰۲ در شهرکابل برگزار می نماید، تفاهمنامه همکاری را با مرکز نمایشگاه ملی و بین المللی افغانستان به امضا رسانید.
در این نمایشگاه، صدها شرکت داخلی و بین المللی محصولات خویش را در سکتورهای (زراعت، صنعت، معادن، صحت، قالین، صنایع دستی، دوایی، تحصیلات، ساختمان وغیره به نمایش میگذارند.
بربنیاد این تفاهمنامه، اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان با همکاری مشترک مرکز نمایشگاه بین المللی افغانستان این نمایشگاه را تدویر خواهند نمود.
این تفاهمنامه توسط محترم میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق ومولا محمد پیمان رئیس مرکز نمایشگاه ملی و بین المللی در دفتر ریاست هیات عامل اتاق به امضا رسید.
ملاقات معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری با نماینده ویژه سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما در کابل
محترم محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، با خانم روزا اوتنبایوو نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان و رئیس دفتر یوناما و خانم دینای بوگاس مسوول برنامه های اقتصادی دفتر یوناما در افغانستان، دیدار کرده و در رابطه به چالش های فرا راه روند تجارت و سرمایه گذاری، منجمد بودن دارایی های مردم افغانستان، افزایش صادرات کشور طی دو سال گذشته، و برخی مسایل دیگر بحث و گفتگو نمود.
آقای مهمند، ضمن یادآوری از ایجاد شرایط خوب در کشور به ویژه تأمین امنیت سرتاسری، عدم کشت کوکنار و از بین رفتن فساد اداری در ادارات دولتی، وضعیت فعلی را فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در افغانستان دانسته و خواهان همکاری های بیشتر دفتر یوناما در زمینه هماهنگی به منظور تدویر جلسات میان نهاد های جامعه جهانی، تاجران و سرمایه گذارانی که در داخل کشور فعالیت مینمایند، گردید.
معاون اول هیات مدیره اتاق، در رابطه به افزایش صادرات کشور طی دو سال گذشته معلومات مفصل ارائه نموده و روی آزاد سازی دارایی های منجمد شده تاجران و سکتور خصوصی کشور تاکید ورزید، تا تاجران افغان با استفاده از دارای نقدی خویش بتوانند نقش بهتری را در راستای تجارت و سرمایه گذاری ایفا نمایند.
خانم روزا اوتنبایوو، از تلاش ها و دستاورد های اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در راستای حمایت از سکتور خصوصی کشور قدردانی نموده و از همکاری های دفتر یوناما و برداشتن گام های عملی در رابطه به موارد فوق الذکر اطمینان داد.
ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان با نمایندگان شرکت های ساختمانی
محترم محمدیونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان در حالیکه محترمان: انجنیر سید جاوید برهان رئیس روابط بین الملل هیات مدیره و میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق نیزحضور داشتند با نمایندگان شرکت های ساختمانی ملاقات کرده وپیرامون مشکلات فرا راه این شرکت ها، مسدود بودن بدیهی های آنها بالای حکومت بابت تطبیق پروژه های ساختمانی در گذشته و برخی مسایل دیگر بحث وتبادل نظر نمود.
محترم محمدیونس مهمند، ضمن اظهارخوش آمدید به تاجران و نمایندگان شرکت های ساختمانی، نقش این شرکت ها را در تطبیق پروژه های زیربنایی ارزنده تلقی نموده و از آنها خواستار بلند بردن ظرفیت های شان در جهت راه اندازی و تطبیق پروژه های بزرگ و متوسط گردید.
نمایندگان شرکت های ساختمانی، در رابطه به مشکلات شان به ویژه، منجمد بودن پول های آنها در بانک ها، عدم پرداخت پول های ایشان ازسوی دولت و موسسه های خارجی، عدم توجه دولت برای شرکت های ساختمانی، عدم بررسی اسناد مالیاتی، عدم اجازه شاروالی کابل در زمینه ساخت ساختمان ها و برخی مسایل دیگر را از مسایلی عمده خود دانسته و از رهبری اتاق خواستند تا با همکاری ادارات ذیربط حکومتی به مشکلات ایشان رسیده گی صورت گیرد.
محترم سید جاوید برهان، در رابطه به فعالیت ها و دستاورد های اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان معلومات ارائه نموده گفت: اتاق تجارت خانه مشترک تمام اعضای سکتور خصوصی کشورمیباشد و رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری همیشه تلاش مینماید تا خدمات بهتری را برای تاجران وسرمایه گذاران داخلی کشور فراهم نماید.
محترم میرویس هوتک، روی برگزاری نشست های مشترک در آینده با ادارات ذیربط حکومتی به ویژه وزارت فواید عامه به منظور ایجاد هماهنگی های بیشتر تاکید ورزیده و از همکاری اتاق در موارد فوق الذکر اطمینان داد.
ملاقات معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری با تاجران حوزه جنوب غرب کشور
محترم محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان، طی سفر کاری خویش به ولایت هرات با محترم بخت الرحمن شرافت رئيس اداره خط آهن در حالیکه محترمان: محمدیونس قاضی زاده رئیس هیات مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری هرات، فیض محمد خافی تاجر مطرح کشور، حمیدالله خادم ٰرئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات حاجی محمد خان کاکړ تاجر ملی و برخی از تاجران و سرمایه گذاران حوزه جنوب غرب کشور نیز حضور داشتند دیدار نموده و پیرامون احداث ستیشن خط آهن در بندر روزنک، چگونگی استفاده از راه آهن جهت انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ایجاد امکانات بیشتر برای صادرکنندگان و واردکنندگان در این راستا، بحث و تبادل نظر نمود.
محترم بخت الرحمن شرافت، ضمن ارائه معلومات در رابطه به فعالیت ها، دستاورد ها، پلان های انکشافی اداره خط آهن، معیاری سازی خدمات این اداره جهت انتقالات کالا های وارداتی و صادراتی و برخی مسایل دیگر، فراهم آوری سهولت های بیشتر برای سکتور خصوصی کشور را از هدایت های اساسی رهبری حکومت عنوان کرده و از تاجران کشور خواست تا از راه آهن به منظور انتقالات محصولات شان استفاده نمایند.
محترم محمد یونس مهمند، روی ایجاد تسهیلات بیشتر مرتبط به راه آهن، به ویژه در زمینه نرخ انتقال محصولات داخلی به کشور های منطقه و جهان از طریق خط آهن، تسریع روند انتقالات از خارج به داخل و برعکس آن و بلند بردن ظرفیت های موجود تاکید نموده و نقش خط آهن را در رشد اقتصادی و ایجاد اقتصاد منطقوی مهم توصیف نمود.
محترم محمد یونس قاضی زاده، در رابطه به فعالیت ها و دستاوردهای اتاق تجارت وسرمایه گذاری هرات، افزایش صادرات حوزه جنوب غرب و چالش های موجود در زمینه تجارت و انتقالات محصولات صادراتی و وارداتی آن حوزه معلومات ارائه کرده و از همکاری های همه جانبه اتاق تجارت هرات با تاجران حوزه جنوب غرب اطمینان داد.
فیض محمد خافی، احداث خط آهن روزنک- هرات را از نگاه بستر سازی برای سرمایه گذاری بیرونی با آهمیت دانسته و ایجاد تأسیسات همزمان با احداث خط آهن را نیاز عمده عنوان کرد.
در پایان، فیصله گردید تا در مجالسی که به منظور احداث خط آهن روزنک- هرات تدویر میگردد، نمایندگان اتاق های تجارت وسرمایه گذاری و صنایع و معادن نیز حضور داشته باشند و نظریات و پیشنهادات شان را با رهبری اداره خط آهن شریک سازند.