اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری در مراسم افتتاح سی و یکمین نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق و محترم سلطان محمد صافی عضو هیات مدیره اتاق در حضور داشت جلالتمآبان: ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزراء و مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء؛ محترمان: نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت، عطاالله عمری وزیر زراعت، مالداری و آبیاری، خلیل الرحمن حقانی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، دیپلومات کشورهای ازبیکستان، ترکیه و پاکستان و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران در مراسم افتتاح سی و یکمین نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری که از سوی وزارت محترم زراعت و مالداری کشور برگزار گردیده، بود اشتراک ورزیدند.
 
محترم محمد یونس مهمند، افغانستان را عمدتا یک کشور زراعتی و مالداری و دارای روابط نیک تجارتی، اقتصادی،‌ ترانزیتی با کشور های همسایه دانسته و از کارکردهای وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان طی سه سال گذشته در قسمت میکانیزه سازی زراعت کشور قدردانی کرده و روی حمایت از تولیدات زراعتی و مالداری تاکید ورزید.
آقای مهمند، کمبود آب را یکی از مشکلات عمده دهاقین کشور خوانده و از مسوولان حکومتی خواست که در زمینه اعمار بند های آبگردان گام های عملی را بردارند. وی، شکرپاره را یکی از اقلام بزرگ زراعتی کشور دانسته و خواهان ایجاد تسهیلات از سوی دولت در جهت صادرات محصول متذکره گردید.
معاون اول اتاق، در رابط به نشستی که چندی پیش با سفیر چین در افغانستان داشت صحبت کرده افزود: صادرکنندگان میتواند که انار کشور را بدون کدام قید و شرط به چین صادر نمایند. وی، امضای تفاهمنامه ترانزیتی با کشور های منطقه به ویژه کشورهای اروپایی را نیاز اساسی در قسمت افزایش صادرات افغانستان تلقی کرده و از مسوولان وزارت امور خارجه خواست که در زمینه امضای همچو تفاهمنامه ها توجه جدی نمایند.
محترم مهمند، منع کشت کوکنار را دستاورد مهم حکومت خوانده و از مسوولان وزارت زراعت، مالداری و آبیاری و همچنان تمام دونر های خارجی خواست که در قسمت کشت بدیل آن با دهاقین کشور همکاری لازم را نمایند. وی،‌ افزایش تعرفه گمرکی از سوی حکومت بالای شیر خشک وارداتی را یک اقدام نیک در زمینه خودکفایی افغانستان در بخش تولید شیر خواند.
آقای مهمند، از همکاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در قسمت دریافت مارکیت های خارجی برای محصولات تولیدی کشور یاد آورشده و خواهان برگزاری نمایشگاه های مشترک با کشورهای بنگلدیش، سریلانکا، هند و همچنان آنعده از کشور های که با افغانستان تفاوت اقلیمی داشته باشند، گردید.
محترم مهمند، از آغاز کار فابریکه تولیدی کمپل در کشور یاد آورشده و از تمام اراکین بلند پایه حکومتی خواست که در مراسم افتتاح فابریکه مذکور اشتراک ورزند. وی، از تمام تاجران و سرمایه گذاران خواست که در کاهش قیم مواد اولیه، سوخت و سایر اموال توجه جدی نمایند.
 
 
 
 
 
چهارشنبه، ۲۵ میزان ۱۴۰۳