ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با مسوولان مرکز تجارت جهانی (ITC)

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترم انجنیر سید جاوید برهان رئیس روابط بین الملل هیات مدیره، محترم خان جان الکوزی و محترم ضیاءالدین اچکزی اعضای هیات مدیره با حضور داشت محترمان: احمد شاه حکیمی معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری کابل، شاه محمود شریفی عضو هیات مدیره اتاق کابل و میرزمان پوپل مسوول دیپارتمنت انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق با محترم گوویند وینوپرساد هماهنگ کننده ارشد مرکز تجارت جهانی و محترم دیوایا الاپاندا کوشالاپا متخصص سکتور زراعت (ITC) در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده در مورد مشکلات تاجران و وضعیت اقتصادی کشور بحث و تبادل نظر نمودند.
 
در آغاز آقای گوویند وینوپرساد در رابطه به تطبیق پروژه های تجارتی (ITC) در افغانستان و همکاری های که در این زمینه با اتاق تجارت و سرمایه گذاری وجود داشته و از سال 2016 الی 2019 به علت بیماری کرونا با سکتگی مواجه شده بود، یادآوری کرده و افزود که این مرکز در نظر دارد تا مجدداً پروژه های خود را روی دست گیرد.
 
آقای وینوپرساد، گفت: هدف از سفر فعلی در افغانستان رویدست گرفتن پروژه های تجارتی (ITC) به کمک اتحادیه اروپا و همکاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و سکتور می باشد تا اوضاع تجارت، چالشها و مشکلات سکتورخصوصی پس از تحولات جاری مورد بررسی قرار گرفته و در زمینۀ همکاری ها و اقداماتی را که می توان رویدست گرفت بحث نمود.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به مسوولان مرکز تجارت جهانی، از آغاز کار پروژه های تجارتی در وضعیت فعلی استقبال نموده و آنرا یک اقدام نیک و مهم خواند. وی از چالش های که سکتور خصوصی افغانستان پس از تحولات سیاسی در کشور با آن مواجه گردیده، از جمله سکتگی در کار وزارت خانه ها، منجمد شدن دارای د افغانستان بانک و مردم کشور از سوی جامعه جهانی و تاثیرات ناگوار آن بالای تجارت، اقتصاد و زندگی مردم، مشکلات بانک های خصوصی، مشکلات ویزای تاجران با کشور های مختلف و انتقال پول تاجران جهت خرید اموال تجارتی یادآور شده و خواهان همکاری مرکر تجارت جهانی در زمینه حل مشکلات پیش آمده گردید.
 
وی افزود که با وجود مشکلات در هشت ماه قبل، فعلاً وضعیت صادرات بهبود یافته، فساد در ادارات دولتی از بین رفته، امنیت شاهراه ها و تاجران تأمین گردیده و دولت امارت اسلامی متعهد به همکاری با سکتور خصوصی می باشد.
 
آقای مهمند علاوه بر مشکلات فوق الذکر، در مورد مشکلات شرکت های مختلف که با دولت گذشته و کمپنی های دونر قرارداد های داشتند و قسمت زیادی از کارپروژه های خودرا نیز تکمیل نموده بودند ولی موفق به دریافت پول های شان نگردیده اند، یادآوری کرد که به گفته وی این امر بالای اقتصاد شرکت ها و مردم که به نحوی از انحا در این پروژه ها سهیم بوده اند، تأثیرات زیانباری را به جا گذاشته است.
 
معاون اول هیات مدیره اتاق، توقف فعالیت دهلیز های هوایی را چالش دیگری بر سر راه صادرات کشور دانسته و تاکید کرد که باید از برنامه دهلیز های هوایی حمایت صورت گیرد.
آقای مهمند، چالش های زراعتی و مالداری را از دیگر عوامل تاثیر گذار در اقتصاد عمدتاً زراعتی کشور خواند که باید به مشکلات آنان رسیدگی صورت گیرد.
 
به همین ترتیب آقایان الکوزی، برهان و اچکزی نیز پیرامون مشکلات موجود در کشور صحبت کرده و همکاری مرکز تجارت جهانی (ITC) و جامعه جهانی را در راستای کاهش مشکلات موجود خیلی مهم دانستند.
همچنان محترم شفیق الله عطایی در دیدار با مسوولان مرکز تجارت جهانی (ITC) پیرامون هماهنگی های بعدی و همکاری مشترک میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری و مرکر تجارت جهانی صحبت نموده و از آمادگی اتاق در زمینه این همکاری ها اطمینان داد.