نشست مشترک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و اتاق افغان – امریکا به شکل آنلاین برگزار شد

نشست اتاق افغان – امریکا با اشتراک هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان: خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی هیات مدیره، سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری هیات مدیره، شفیق‌الله ‏عطایی سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، جفری گریکو رئیس هیات مدیره و رابرت عضو شورای سرمایه گذاری اتاق افغانستان – امریکا، احمد ضیاء عظیمی شینو زاده و بهادر خیرخواه اعضای هیات مدیره با حضورداشت میرویس هوتک معاون مالی و اداری و تعدادی از مسولان دیپارتمنت های اتاق به گونه انلاین برگزار گردید.
 
این نشست بر محور سه موضوع (وضعیت اقتصادی و تجارتی افغانستان پس از تحول سیاسی در کشور، جذب سرمایه گذاری و برنامه های بعدی اتاق افغانستان – امریکا) متمرکز بود، با بحث آزاد و ارائه نظریات رهبری اتاق پایان یافت.
 
در آغاز محترم شفیق‌الله ‏عطایی، روی چند موضوع کلیدی که سکتور خصوصی را با چالش های جدی مواجه ساخته است، از جمله مشکلات بانکی و انتقالات پولی، منجمد شدن دارایی های د افغانستان بانک که بخشی از آن مربوط سکتور خصوصی کشور می شود، به تعلیق درآمدن قرارداد های خارجی در پروژه های مختلف که سکتور خصوصی را شدیداً متضرر ساخت و قطع شدن سبسایدی های دولت به خصوص در قسمت دهلیز های هوایی و انکشاف صادرات افغانستان صحبت نموده و خواستار همکاری اتاق افغان – امریکا در جهت رسیدگی به مشکلات مذکور از سوی دولت امریکا و جامعه جهانی شد.
 
سپس آقای جفری گریکو از تلاش های اتاق و هیات رهبری آن در راستای حل مشکلات سکتور خصوصی قدردانی کرده و حمایت اتاق افغانستان – امریکا را از تلاش ها و فعالیت های اتاق ابراز داشت. وی در قسمت سیستم بانکداری و مسدود شدن پول های افغانستان از سوی دولت امریکا و اتحادیه اروپا از تلاش های اتاق افغان – امریکا در راستای آزاد سازی بیشتر از یک میلیارد دالر پول شرکت های خصوصی از طریق بانک های افغانستان یاآور شد.
 
آقای گریکو، در قسمت بهبود وضعیت بانک ها از طریق انتقال پول کمک های بشر دوستانه و انتقال پول شرکت های خصوصی به بانک های افغانستان و همچنان از تلاش های اتاق افغان – امریکا در زمینه رشد بانک های افغانستان با از انتقال پول به این بانک ها اطمینان داد.
 
جفری گریکو، در مورد برنامه های کاری این اتاق در رابطه به افغانستان در 7 گروپ کاری شامل سکتور های (زراعت و پروژه های زراعتی، مخابرات، انرژی و معادن، بانکداری و سیستم مالی، توانمند سازی اقتصاد زنان، کمیته چابهار، حل منازعات تجارتی و شورای مشورت سرمایه گذاری) اشاره کرده و حمایت خود را از سکتور خصوصی افغانستان ابراز داشت. وی به تدویر نشست های سکتور خصوصی به ارتباط افغانستان در کشور های ترکیه، امارات و قطر در آینده نزدیک نیز اشاره داشت.
 
محترم خیرالدین مایل احمدی، ضمن ابراز خرسندی از تدویر این نشست، از حمایت های مداوم اتاق افغان – امریکا در قسمت حل مشکلات سکتور خصوصی کشور قدر دانی کرده و خواستار آن گردید تا در قسمت حل مشکلات فعلی سکتور خصوصی نیز همکاری نماید. وی افزود پس از تحول سیاسی در کشور، سکتور خصوصی افغانستان نظر به هر نهاد دیگری بیشتر متضرر شده است.
 
آقای مایل، افزود: تاجران کشور با وجود چالش های موجود فعالیت های خود را متوقف نساختند و توانستند در دشوارترین حالت نیازمندی مردم را در زمینه فراهم سازی مواد غذایی و اولیه رفع نماید.
 
محترم سلطان محمد صافی، روی حل مشکلات موجود سکتور پیشنهادات مشخص خود را در قسمت: آزاد سازی بیشتر یک میلیارد دالر پول سکتور خصوصی؛ معافیت انتقالات پول تاجران و سرمایه گذاران از تعزیرات جهانی؛ عملی سازی پروژه های رشد اقتصادی از طریق اتاق و تدویر کنفرانس های بین المللی جهت جذب سرمایه گذاری و اعتماد سازی تاکید کرد. وی از اتاق و سکتور خصوصی به عنوان نهاد غیر سیاسی و بیطرف یادآور شده و از جامعه جهانی خواست که در پی تصامیم شان نباید سکتور خصوصی را متضرر سازند.
 
محترم احمد ضیاء عظیمی شینو زاده، از فعالیت گروپ کاری هفتگانه از سوی اتاق افغان – امریکا استقبال نموده و به ضرورت ایجاد کمیته صحت در زمره سایر کمیته ها تاکید نموده و همچنان در قسمت رشد سکتور صحت و جذب سرمایه گذاری در این بخش تأکید داشت که آقای گوریکو پیشنهاد ایشان را به خاطر ایجاد کمیته صحت پذیرفت.
 
در اخیر، آقای گوریکو نظریات و پیشنهادات ارائه شده از سوی هیات رهبری اتاق را پذیرفته و حمایت اتاق افغان – امریکا را در زمینه ابراز داشت.