دیدار هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با سفیر و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شرین آغا ‏سخی رئیس مالی هیات مدیره، خان جان الکوزی و ذکریا بریالی اعضای هیات مدیره، روز پنجشنبه با محترم بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و سید حسن مرتضوی معاون سفارت آنکشور در مقر سفارت مذکور ملاقات کرده و پیرامون موضوعات تجارتی و ترانزیتی بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، در مورد تحکیم مناسبات تجارتی و اقتصادی میان دو کشور صحبت نموده، گفت: با در نظر داشت وضعیت فعلی و تامین امنیت خوب سکتور خصوصی از سوی امارت اسلامی افغانستان، سبب شده است تا زمینه برای ترانزیت و تجارت و همچنان سرمایه گذاری در عرصه های مختلف مساعد شود. وی، افزود: اتاق تجارت و سرمایه گذاری حامی منافع اقتصادی و سکتور خصوصی در افغانستان بوده و هر کشوری که به منافع مردم افغانستان احترام بگذارد ما هم متقابلاً به منافع آن کشور احترام می گذاریم و پیشرفت اقتصادی دو کشور همسایه مستلزم احترام به منافع همدیگر می باشد.
 
آقای مهمند، از موانع موجود فرا راه صادرات افغانستان به کشور ایران یادآوری کرده و خواهان رفع این موانع با در نظر داشت تعرفه ترجیحی برای محصولات صادراتی کشور گردید.
در این نشست، آقایان خان محمد سرفراز باز، شرین آغا ‏سخی، خان جان الکوزی و ذکریا بریالی نیز به خاطر توسعه روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور روی حل مشکلات ترانزیتی، توازن واردات و صادرات و تدویر نمایشگاه مشترک تأکید ورزیدند.
 
آقای بهادر امینیان، ضمن اظهار خوش آمدید به هیات رهبری اتاق و استماع نظریات آنان، به همکاری های مشترک در جهت تحکیم مناسب تجاری و اقتصادی میان دو کشور تأکید نموده، افزود که دولت ایران به خاطر حل مشکلات بندری و ایجاد تسهیلات برای فعالیت تجارتی و ترانزیزیتی در نظر دارد تا سرمایه گذاری های در مرز دو کشور صورت گیرد و پیشنهاد کرد تا تاجران و سکتور خصوصی افغانستان نیز در تـأسیسات بندری سرمایه گذاری مشترک نمایند.