برگزاری نشست آنلاین میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و فدراسیون اتاق تجارت و صنایع پاکستان به منظور گسترش همکاری دوجانبه و حل مشکلات موجود تجارتی میان دو کشور

نشست آنلاین به منظور حل مشکلات تجارتی و ترانزیتی و گسترش همکاری های دوجانبه میان افغانستان و پاکستان با حضور داشت محترمان توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی هیات مدیره، سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری هیات مدیره، سید جاوید برهان رئیس کمیته روابط بین المللی هیات مدیره، شفیق الله عطایی سرپرست هیات عامل اتاق، خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق و رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان، عرفان اقبال شیخ رئیس فدراسیون اتاق های پاکستان، جمال الدین اچکزی معاون اتاق تجارت پاکستان، معاونین اسبق هیات مدیره اتاق تجارت پاکستان و با اشتراک میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق و مسؤلان دیپارتمنت های انکشاف صادرات و سرمایه گذاری و روابط بین الملل برگزار گرید.
 
در آغاز جلسه، محترم عرفان اقبال شیخ رئیس فدراسیون اتاق های پاکستان، هدف نشست را توضیح داده و به اشتراک کنندگان این جلسه خوش آمدید گفت.
 
محترم توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، برگزاری این نشست آنلاین را در میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و فدراسیوان اتاق های پاکستان برای توسعه تجارت و همکاری های مشترک تجارتی مهم دانسته، افزود: "با توجه به گراف بالای تجارت میان افغانستان و پاکستان و همکاری خوب میان دو کشور، آنعده از تاجران افغان که با پاکستان داد و ستد تجارتی دارند با مشکلات زیادی هم از سوی حکومت پاکستان روبرو هستند."
 
آقای احمدیار، به نمایندگی از اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از فدراسیوان اتاق های پاکستان تقاضا نمود تا در جهت حل مشکلات موجود تجارتی و ترانزیتی و همچنان توسعه روابط تجارتی میان دو کشور، با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان همکاری نماید.
 
در این نشست آنلان مسؤولان اتاق های افغانستان و پاکستان، روی از میان برداشتن مشکلات موجود در بخش های تجارت و ترانزیت به ویژه انتقالات پول، موانع فرا راه صادرات و واردات، چالش های گمرکی و بندری میان دو کشور تاکید نمودند.
 
مسؤلان فدراسیون اتاق تجارت و صنایع پاکستان با اشاره به محدودیت های انتقال پول از طریق بانک ها به افغانستان، گفت که بانک مرکزی افغانستان باید در حال حاضر بخاطر حل مشکل انتقال پول روی یک راه بدیل اقدام نماید. همچنان آنان با در نظرداشت مشکل انتقال پول با افغانستان، به مروج ساختن تجارت بارتر( جنس در مقابل جنس) تاکید ورزیدند.
 
محترم سلطان محمد صافی معاون سرمایه گذاری اتاق، به مشکلات و چالش های فعلی در برابر تاجران افغان در پاکستان اشاره کرده، گفت: " از مدت ها بدینسو با مسؤلان حکومتی پاکستان، رئیس پارلمان پاکستان و دیگر مقامات آن کشور در مورد از بین بردن این مشکلات بحث ها نموده، اما تا اکنون به خاطر حل این مشکلات اقدامات عملی صورت نگرفته است."
 
آقای صافی با اشاره به تفاوت بلند بیلانس تجارتی افغانستان و پاکستان در حال حاضر تجارت بارتر را ناممکن عنوان کرد و به منظور مساعد کردن شرایط این تجارت ضمن پیشنهاد ایجاد کمیته هماهنگی، از سرمایه گذاران پاکستان خواست که در افغانستان سرمایه گذاری کنند که با پروسس مواد خام افغانستان زمینه افزایش صادرات کشور فراهم گردد.
 
محترم خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی اتاق، از توسعه تجارت بارتر با پاکستان استقبال نموده و اما با تفاوت زیاد بیلانس تجارت افغانستان و پاکستان آنرا بسنده ندانسته و به حل مشکل انتقال پول میان دو کشور از راه های مناسب تأکید کرد.
 
محترم خان جان الکوزی، به مشکلات موجود تجارت میان دو کشور اشاره کرده افزود که در این رابطه عمدتاً روی حل مشکل تخنیکی صادرات با پاکستان، پیشنهاددات مشخص اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان را با وزارت صنعت و تجارت کشور شریک ساخته است.
 
در پایان این نشست، محترم سید جاوید برهان رئیس کمیته روابط بین الملل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، روی تطبیق بهتر قرارداد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان (اپتا) تاکید نمود. وی برای متوازن ساختن صادرات و واردات میان افغانستان و پاکستان از سکتور خصوصی پاکستان دعوت کرد که در بخش سنگ های تالک، کرومایت و سکتور زراعت در افغانستان سرمایه گذاری نموده و برای حل مشکلات فعلی گروپ های کاری ایجاد گردد.