هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری دیدگاه های سکتور خصوصی را در کنفرانس اقتصادی افغانستان بیان نمود

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با اشتراک محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره و خان جان الکوزی عضو هیات مدیره، در نخستین کنفرانس اقتصادی افغانستان که از سوی امارت اسلامی با حضور مقامات بلندپایه امارت اسلامی افغانستان و نمایندگان نهادها و کشورهای خارجی به روز چهارشنبه ۲۹ جدی در کابل برگزار شد، اشتراک ورزیده و دیدگاه های سکتور خصوصی را بیان داشتند.
 
محترم ملا محمد حسن آخند زاده، رئیس الوزرای امارت اسلامی افغانستان، در این کنفرانس طی بیانیه رسمی خویش از کشورهای اسلامی خواهان به رسمیت شناختن نظام امارت اسلامی افغانستان گردید. وی تاکید کرد که اگر کشور های اسلامی با بی طرفی، امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند، به زودی مشکلات افغانستان حل خواهد شد.
 
رئیس الوزرای امارت اسلامی افزود: "اکنون فضای سرمایه گذاری در افغانستان فراهم شده، اما شرکت‌ های بزرگ به دلیل عدم به رسمیت شناختن نظام امارت اسلامی از سوی جهان، در افغانستان سرمایه گذاری نمی ‌کنند".
 
در این کنفرانس محترم مولوی عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرای امارت اسلامی افغانستان، در مورد دیدگاه اقتصادی امارت اسلامی گفت: "مدیریت اقتصادی افغانستان در اولویت کاری حکومت امارت اسلامی قرار دارد". وی تأکید داشت که اکنون زمان آن فرا رسیده است که از فرصت پیش آمده استفاده خوب صورت گرفته و با راه ‌کارهای جدید و موثر برای رشد اقتصادی کشور کار نمائیم.
 
محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در پنل زراعتی این کنفرانس که سفیر کشور چین، سرپرست وزرای معادن و زراعت امارت اسلامی نیز حضور داشتند، روی تجارت و صادرات افغانستان صحبت نموده و از افزایش صادرات افغانستان به مقایسه سال قبل یادآور شده به چالش های موجود بانکی به ویژه مشکل انتقال پول تاجران جهت خریداری اموال تجارتی از کشورهای مختلف نیز اشاره کرده و خواهان رسیده به این مشکل از سوی جامعه جهانی گردید.
 
آقای مهمند، در رابطه به فرصت های موجود سرمایه گذاری در افغانستان معلومات مفصل اراده نموده و کشورهای مختلف را تشویق نمود که با غنیمت شمردن از وضعیت خوب امنیتی فعلی، در پروژه های بزرگ اقتصادی و استخراج معادن افغانستان، سرمایه گذاری نمایند.
 
وی افغانستان را عمدتاً کشور زراعتی دانسته و نقش زراعت و تطبیق پروژه انکشافی زراعتی را در رشد اقتصاد مردم و کاهش فقر فوق العاده مهم و مؤثر نامیده و از جامعه جهانی و کشور مختلف جهان خواست تا در بخش توسعه زراعت و توزیع تخم های بذری اصلاح شده و همچنان تطبیق پروژه های آبیاری زمینداور و شورتپه ولایت بلخ مردم افغانستان را مورد حمایت قرار دهند.
محترم خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در مورد مشکلات تجارتی و انتقال پول تاجران به تفصیل صحبت نموده و مشکل انتقال پول را در وضعیت فعلی یکی از چالش های بزرگ فراراه تجارت کشور خوانده و ضمن تقاضای رها سازی پول های منجمد شده افغانستان از سوی جامعه جهانی به رفع مشکل انتقال پول تاجران به کشور های مختلف نیز تأکید نمود.