نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با سرپرست وزرای مالیه و صنعت و تجارت

محترمان، محمد یونس مهمند معاول اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خانجان الکوزی و عصمت الله وردک اعضای هیات مدیره، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق و شماری کارخانه داران ذوب آهن و تاجران آهن آلات داغمه کشور روز یکشنبه با محترم نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت و محترم ملا هدایت‌الله بدری سرپرست وزارت مالیه امارت اسلامی افغانستان ملاقات کرده و پیرامون مشکلات کارخانه داران ذوب آهن و تاجران آهن آلات داغمه بحث و تبادل نظر نمودند.
 
در این نشست مشترک روی تجارت آهن آلات داغمه و انتقال آن به خارج از کشور و همچنان نیاز مندی کارخانه داران ذوب آهن با حضور داشت هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری، فابریکه داران ذوب آهن کشور و تاجران آهن آلات داغمه بحث صورت گرفته و ارزیابی و طرح اتاق تجارت و سرمایه گذاری به مسوولان امارت اسلامی ارائه گردید.
 
طرح و ارزیابی اتاق تجارت و سرمایه گذاری با در نظرداشت حمایت از فابریکات صنعتی به خصوص ذوب آهن، توسعه تجارت و جلوگیری از قاچاق آهن آلات داغمه به خارج از کشور ترتیب و به جلسه ارائه گردید که در آن پیشنهاد شده بود تا آنعده از پرزه جات مستعمل که از خارج وارد شده، طی مراحل گمرکی و محصول گردیده اند، باید اجازه صادرات به کشورهای همسایه را داشته باشند، اما سایر آهن آلات داغمه که در داخل کشور موجود اند از سوی کارخانه داران ذوب آهن به مصرف رسیده و از صادرات و قاچاق آن جلوگیری شود.
 
در این نشست فیصله شد تا موضوع از طریق وزارت مالیه به جلسه شورای عالی وزیران امارت اسلامی پیشنهاد گردد تا در مورد تصامیم لازم اتخاذ گردد.
همچنان در این نشست از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری پیشنهاد شد که تعرفه گمرکی مطابق قانون قبلی گمرکات در کمیته ای تحت ریاست معین وزارت مالیه و حضورداشت نماینده اتاق تجارت و سرمایه گذاری روی آنعده از اقلامی که در داخل کشور تولید می شوند تعرفه گمرکی وضع گردد، اما اقلامی که در داخل کشور تولید نمی شوند در بازار به آن نیاز شدید وجود دارد تعرفه پایین آورده شود، خصوصاً روی بعضی از میوه جات و سبزیجاتی که وارد یا صادر می شوند تعرفه متوازن به تعرفه کشورهای همسایه وضع گردد.
 
این پیشنهاد نیز مورد تأیید وزارت محترم مالیه قرار گرفته و فیصله شد تا به زود ترین فرصت کمیته تعرفه ایجاد و فعال ساخته شود.