آغاز مجدد صادرات جلغوزه افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین

به اثر تلاش های اتاق تجارت و سرمایه گذاری در راستای رشد صادرات افغانستان، اولین محموله صادراتی کشور شامل 45 تن جلغوزه از طریق دهلیز هوایی توسط شرکت هوایی کام ایر به کشور چین انتقال یافت.
 
در کنفرانس مطبوعاتی که به این منظور در میدان هوایی بین المللی کابل برگزار شده بود، محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای امارت اسلامی افغانستان، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی امارت اسلامی، شرین آغا ‏سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید ‏جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل هیات مدیره، محمد گردیزی، ضیاءالدین اچکزی و احمد ضیاء عظیمی شینوزاده اعضای هیات مدیره اتاق، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل، رهبری شرکت هوایی کام ایر، حاجی عبیدالله نورزی رئیس اتاق نیمروز، دلدارځدران رئیس اتحادیه جلغوزه افغانستان و تعداد زیادی از تاجران و رسانه های ملی و بین المللی حضور داشتند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن یاد آوری از تلاش های اتاق تجارت و سرمایه گذاری به خاطر آغاز مجدد صادرات از طریق دهلیز هوایی، نقش تاجران جلغوزه و شرکت هوایی کام ایر در راستای موفقیت این پروسه یادآوری کرده، افزود: این بار صادرات از طریق دهلیز هوایی بدون حمایت مالی بیرونی و صرف به مصارف خود تاجران افغان و یک شرکت هوایی داخلی صورت گرفته است.
 
آقای مهمند آفزود: جلغوزه طلای سیاه افغانستان می باشد که ارزش آن به ملیون ها دالر می رسد و با آغاز صادرات در قیمت هر کیلو جلغوزه 500 افغانی در بازار های کشور افزایش به عمل آمده است.
 
محترم مولوی عبدالسلام حنفی، آغاز صادرات از طریق دهلیز هوایی را یک خبر خوش برای سکتور خصوصی، مردم افغانستان به خصوص ولایت پکتیا توصیف کرد که طی یک پروسه افغانی به کشور چین صادر گردیده است. وی قیمت مجموعی ارزش جلغوزه افغانستان را حدود یک میلیارد دالر یادآور شد.
 
محترم نورالدین عزیزی، از فرصت های که توسط امارت اسلامی افغانستان و وزارت صنعت و تجارت در جهت رشد تجارت و اقتصاد کشور مساعد خواهد شد یادآوری کرده، افزود: تجارت را در رشد اقتصاد کشور مهم و بنیادی خوانده و هر نوع همکاری این وزارت را در راستای گسترش تجارت وعده سپرد.
 
محترم ذبیح الله مجاهد، از اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به خاطر رسیدگی به مشکلات سکتور خصوصی سپاسگزاری نموده و از جانب امارت اسلامی افغانستان در زمینه حمایت از فعالیت های سکتور خصوصی وعده سپرد.