کنفرانس مطبوعاتی مشترک اتاق تجارت و سرمایه گذاری، صنعت‌کاران، اتحادیه بانک‌ها و صرافان پیرامون (آزادسازی پول‌های منجمد شده و تسهیل انتقال پول های تجارتی)

پس از تحولات اخیر و روی کار آمدن دولت جدید و همچنان منجمد شدن سرمایه های افغانستان در خارج از کشور که پیامد های زیانبار آن باعث مشکلات در داد و ستد تجارتی، سیستم بانکداری، صنعت و اقتصاد مردم گردید، اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، با در نظرداشت مشکلات متذکره و تقاضای صنعت‌کاران، اتحادیه بانک‌ها و صرافان کنفرانس مطبواعتی را پیرامون(آزادسازی پول‌های منجمد شده و تسهیل انتقال پول های تجارتی) با اشتراک هیات رهبری اتاق، محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، خانجان الکوزی رئیس اتاق مشترک افغانستان- پاکستان و عضو هیات مدیره اتاق، احمد ضیاء عظیمی شینو زاده و ضیاءالدین اچکزی اعضای هیات مدیره، شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنایع و معادن، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق، رؤسای اتحادیه بانک ها، صرافان، سایر سکتور های مختلف و رسانه های داخلی و بین المللی در تالار کنفرانس های اتاق برگزار نمود.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به مهمانان و اشتراک کنندگان این کنفرانس، از همکاری خوب تاجران و وارد کنندگان مواد ارتزاقی، مواد نفتی، صرافان، خدمات داوایی و اولیه در عرضه خدمات شان ابراز سپاس و قدردانی نموده و 20 روز اخیر را در زمینه صادرات که حدود 150 میلیون دالر میوه تازه و سبزیجات و سایر اقلام به خارج از کشور صادر گردید است یک دستاورد خوب دانست.

آقای مهمند، با یادآوری از مشکلات ناشی از منجمد شدن دارایی های افغانستان بر تجارت، اقتصاد و کاروبار مردم کشور گفت: پول های منجمد شده در حقیقت سرمایه مردم افغانستان بوده و از جامعه جهانی تقاضا نمود تا هر  چه زودتر روی این مشکل بزرگ تجدید نظر نموده و دارایی های مردم را آزاد سازند. وی از تمام وارکنندگان بخصوص سکتور نفت و غذا خواست تا در فروشات با در نظرداشت مشکلات مردم از اضافه ستانی جداً خود داری کنند.

محترم خانجان الکوزی، روی مشکل عمده منجمد شدن پول های افغانستان که باعث بنبست و رکود اقتصادی گردیده است صحبت نموده بر روابطه خوب دولت میان مردم و سکتور خصوصی تأکید نمود. وی از امارت اسلامی افغانستان و جامعه جهانی خواست که هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی کرده و به نگرانی مردم خاتمه دهند و خاصتاً از جامعه جهانی خواستار آزاد سازی سرمایه های افغانستان گردید.

آقای الکوزی از تأثیرات سؤ انجماد پول های افغانستان بر تبادلات تجارتی، واردات مواد خام و سایر کالاها یادآوری کرده و از جامعه جهانی خواست تا پول آنعده از پروژه هایی که از سوی سکتور خصوصی انجام شده است پرداخت نماید و ضمناً مشکل عدم دسترسی پول های شخصی مردم و صرافان که در بانک های کشور می باشند از سوی د افغانستان بانک حل گردد.

محترم شیرباز کمین زاده، در رابطه به مشکلات صنعتکاران، 5000 فابریکه فعال در سراسر کشور که  حدود 1.2 میلیون نفر در آن به شکل مستقیم و غیر مستقیم مصروف کار می باشند یادآوری کرده افزود که صنایع کشور همواره به خریداری ماشین آلات، موادخام و پرزه جات نیاز داشته که رفع این مشکل به جز از طریق ارسال پول توسط بانک ها ممکن نخواهد بود. وی از دنیا خواست تابالای مردم افغانستان ظلم نکند و دارایی های کشور را آزاد سازد.

محترم خان محمد سرفراز باز، پیرامون رابطه بانک ها با تجارت و رابطه مردم با بانک ها صحبت نموده افزود که تاجر همیشه به خاطر خرید اموال تجارتی به بانک مراجعه می کند تا از طریق بانک پول کالاهای خریداری شده را به کمپنی و تاجران خارجی پرداخت نماید و بدون همکاری بانک ها انتقال پول در داد و ست تجارتی ناممکن است. وی از مسوولان امارت اسلامی و د افغانستان بانک خواست به عرضه خدمات بانکی طور سابق اجازه دهند.

آقای باز در رابطه به استفاده از اسعار کشور های همسایه گفت: اگربه خاطر خرید اموال تجارتی از کشورهای همسایه، پول شان در آنجا مورد استفاده قرار می گیرند مشکلی نیست، ولی به شدت مخالف استفاده اسعار کشور های همسایه به خصوص کلدار پاکستانی در داد و ستد داخل کشور خود می باشیم. وی از تاجران کشور خواست تا از پول افغانی به حیث هویت ملی خود استفاده کنند.

محترم شرین آغا سخی،  از تلاش های اتاق تجارت و سرمایه گذاری در قسمت حل مشکلات مردم که در هماهنگی با نهاد مختلف و مسوولان امارت اسلامی افغانستان صورت گرفته یادآوری کرده و بر آزاد سازی دارایی های منجمد شده  افغانستان تأکید ورزید.
محترم نجیب الله امیری رئیس عامل اتحادیه بانک های افغانستان، روی تاثیرات ناگوار انجماد پول های افغانستان بالای فعالیت بانک ها، کاروبار، اقتصاد مردم و بلند رفتن نرخ اسعار صحبت کرده و به مردم اطمیان داد که تمام پول های شان در بانک ها محفوظ می باشند.
اقای امیری افزود: با نکها با فعال شدن شعبات بانک مرکزی, رفع نمودن مشکل نقدینګی از طرف بانک مرکزی و تامین امنیت نیز میتوانند فعالیت خویش را اغاز کنند.

محترم دادگل حضرت زی از اتحادیه سرتاسری صرافان سرای شهزاده، نقش صرافان را در اقتصاد کشور، فعالیت های صرافی و حل مشکلات مردم فوق العاده مهم خوانده و از عرضه خدمات صرافان به مردم اطمینان داد.
در اخیر تمام اشتراک کنندگان در این کنفرانس یکصدا از جامعه جهانی خواستند تا پول های منجمد شده مردم افغانستان را رها سازند.