نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان، پیرامون مشکلات سکتور خصوصی

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، نصیر احمد عرب معاون خدماتی، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، انجنیر سید جاوید برهان رئیس روابط بین‌الملل، خانجان الکوزی، ضیاءالدین اچکزی و احمد ضیاء عظیمی شینوزاده اعضای هیات مدیره، حاجی عبیدالله رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری نیمروز، نجیب الله امیری رئیس اتحادیه بانک های خصوصی و شماری از تاجران شامل سکتور های مختلف با محترم انجنیر سید اکبر آغا وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان و انجنیر هارون مشاور وزیر در مقر آن وزارت، طی نشستی پیرامون مشکلات مختلف سکتور خصوصی کشور بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن ابراز تشکر از وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان به خاطر فراهم ساختن فرصت برای ملاقات با هیات رهبری اتاق، تاجران و اعضای سکتور خصوصی کشور جهت استماع مشکلات، نظریات و پیشنهادات شان؛ افزود که تجارت کشور در وضعیت فعلی با چالش های فراوان مواجه بوده، تاجران و نمایندگان بخش های گوناگون کشور به خاطر رفع مشکلات شان با پیشنهادات مشخص به این وزارت آمده اند. وی ابراز امیدواری کرد که رهبری فعلی وزارت اقداماتی را در جهت حل مشکلات سکتور خصوصی انجام دهد.
 
محترم خانجان الکوزی، در مورد مشکلات تجارت در بندر کراچی و گذرگاه های تورخم، سپین بولدک، اسلام قلعه و سایر بنادر؛ موضوع تعرفی های گمرکی، تفکیک وظایف وزارت های تجارت و مالیه، فعال سازی سیستم ها در گمرکات و همچنان ختم قرارداد اپتا و مشکلات ناشی از آن صحبت کرده و خواهان رسیدگی وزارت صنعت و تجارت به مشکلات نامبرده گردید.
 
محترم خان محمد سرفراز باز، در رابطه به نقش صرافی ها در تجارت و اقتصاد کشور و مشکلاتی که فرا راه فعالیت های شان وجود دارند، رابطه میان صرافی ها و بانک ها و موانع متوقف ماندن میلیون ها دالر پول تاجران در بانک ها و عدم پرداخت مطابق پلان منظم از سوی این بانک ها صحبت نموده و خواستار حل مشکلات شان گردید.
 
محترم نصیر احمد عرب، از مشکلات موجود در سکتور ساختمانی و متوقف ماندن پروژه های نیمه کاره، موضوع مالیه و مالیه انتفاعی و ضرورت ساده‌سازی آن یادآوری کرده و بر تامین امنیت و مصئونیت تاجران، دفاتر، و شرکت های خصوصی تأکید ورزید.
 
محترم شیرین آغا سخی، در مورد سابقه فعالیت اتاق تجارت، تأثیرات زیانبار 43 سال جنگ بر فعالیت های تجاری و اقتصادی، وضع مالیات سنگین در گذشته برفعالیت های تشبثاتی و تجارتی و تداخل کاری وزارت مالیه در امور فعالیت های اتاق به ویژه در قسمت واردات یادآور شده و برایجاد سهولت در دادوستد تجارتی تأکید نمود.
 
محترم ضیاءالدین اچکزی، از توقف حدود 10 هزار کانتینر در دو طرف گذرگاه های سپین بولدک و تورخم و تأثرات زیانبار آن بر تجارت کشور صحبت نموده و خواستار حل این مشکلات گردید.
محترم احمد ضیاء عظیمی شینوزاده، در قسمت مشکلات سد راه فعالیت شفاخانه های خصوصی و توقف ادویه های وارد شده در گمرکات صحبت نمود.
محترم نجیب الله امیری، در مورد مشکلات بانک و چالش های موجود در انتقال پول تاجران جهت خرید کالا ها و پول قرارداد برق به ازبکستان و تاجکستان و تاثرات سؤ آن بر فعالیت های تجاری و اقتصادی یادآور شد.
 
محترم انجنیر سید اکبر آغا وزیر صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان، پس از استماع صحبت های هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و مشکلات ارائه شده از سوی تاجران و هم چنان از تغییر نظام و مشکلات ناشی از آن در کوتاه مدت صحبت کرده و وعده سپرد که تمامی مشکلات مطرح شده را به کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی شریک ساخته و تلاش خواهد کرد که در هماهنگی با اتاق تجارت و سرمایه گذاری به مشکلات موجود رسیدگی صورت گیرد. وی افزود که حل مشکلات صرافی ها و بانک ها و فعال سازی سیستم اسیکودا را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.