ملاقات معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری با معین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران

محترم محمد یونس مهمند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در حضورداشت محترم معین خوافی اتشه تجارتی افغانستان در ایران، محترم محمد صابر لطیفی رئیس مرکز نمایشگاه بین المللی افغانستان، محترم داکتر حسام الدین همراه مشاور ارشد اتاق و مسوولان مرکز تجاری ایران، با آقای دکتر موسوی معین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران ملاقات نمود.

آقای مهمند، از کشور ایران به عنوان همسایه نیک و دیرینه مردم افغانستان یادآوری کرده و از توجه جمهوری اسلامی  به مهاجران افغان اظهار سپاسگزاری نمود. وی،  حجم سرمایه گذاری های ایران در افغانستان را با توجه به نزدیکی جغرافیایی و مشترکات فرهنگی اندک خوانده و فرصت های موجود در کشور،  به ویژه در بخش های تولید انرژی، معادن، زراعت و صحت، را تشریح کرده و از تاجران و سرمایه گذاران ایران خواست تا در بخش های متذکره سرمایه گذاری کنند.

معاون اول اتاق، ضمن ارائه معلومات در رابطه به اهمیت دهلیز زمینی واخان برای دو کشور، ایجاد زون های تجارتی و سیستم ترانسپورتی مشترک میان دو کشور جهت گسترش روابط تجاری ارزنده تلقی نمود. وی، از همکاری های رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در راستای برگزاری نمایشگاه های مشترک و زمینه سازی شرایط برای تاجران ایران جهت بازدید و بررسی بازار ها و فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان، اطمینان داد.

آقای موسوی، ضمن استماع صحبت های معاون اول اتاق و اظهار خوش آمدید به وی، نقش سکتور خصوصی را  در پیشرفت کشور ها حیاتی دانسته و از همکاری های همه جانبه خویش در قسمت تشویق تاجران ایران و سرمایه گذاری های مشترک، اطمینان داد.

محترم محمد یونس مهمند و تیم همراه شان، طی ملاقات های جداگانه  با آقای دکتر اشرفی رئیس عمومی سازمان نظام مهندسی، زراعتی ایران و مسوولان سازمان توسعه تجارت و خانه صنعت ملاقات نمود. وی، سکتور زراعت را یکی از  مهم ترین سکتور ها عنوان کرده و کانال قوچ تیپه را از فرصت های مهم جهت رشد زراعت افغانستان دانست. وی، از مسوولان نهاد متذکره خواست تا به هدف وصل تاجران دو کشور، انتقال تجارب فنی و اعزام هیات تجاری در بخش زراعت همکاری های لازم نمایند.

آقای مهمند، در رابطه به همکاری های اتاق، در قسمت برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب، ایجاد نمایندگی خانه صنعت در افغانستان و سرمایه گذاری در بخش ادویه جات و تجهیزات طبی، گفتگو نمود.

پنجشنبه، 7 جدی 1402