اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان نشست تعارفی و ضیافت را برای سفیر کبیر ترکیه برگزار کرد

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به هدف ابراز خوش آمدید و تعارف با سفیر کبیر ترکیه محترم جنک اونال، مراسمی تعارفی و ضیافت را برگزار کرده که در آن محترمان: نورالحق انور، رئیس اداره امور، دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، نصیراحمد عرب معاون خدماتی اتاق، سید جاوید برهان رئیس روابط بین الملل، سفیر کشور ازبیکستان، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران، خانجان الکوزی، سید پرویز سادات هوفیانی، داوود یوسفزی، جان آقا صادقی احمدشکیب احمدیار اعضای هیات مدیره اتاق، سید جمیل سادات رئیس اتاق کابل، احمدشاه حکیمی معاون اول اتاق کابل، همایون خواجه زاده معاون تجارتی اتاق کابل، اعضای هیات مدیره اتاق کابل، تاجران و سرمایه گذاران مطرح کشور، حضور داشتند.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن ابراز خوش آمدید به سفیر جدید کشور ترکیه در افغانستان، ترکیه را کشور دوست و دارای ارزش های مشترک فرهنگی و دینی دانسته و از سفیر ترکیه خواست تا در قسمت افزایش روابط تجارتی و سرمایه گذاری های مشترک تلاش بیشتر نماید.

آقای مهمند، روی کاهش تفاوت و نزدیکی بیلانس تجارت میان دو کشور تاکید کرده و از سفیر ترکیه تقاضا کرد تا در هماهنگی با ادارات ذیربط ترکی برای کالاهای افغانی تعرفه های ترجیحی داده شود. وی، همچنان از کشور های همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران خواهان تسهیل شرایط ترانزیتی افغانستان به ترکیه گردید.

محترم مهمند، از ازبیکستان، به عنوان یکی از کشور های مهم تجارتی و ترانزیتی برای افغانستان یادآوری کرده و از سفیر آن کشور خواست تا در صدور ویزه به تاجران افغان و برگزاری نشست های تجارتی دو جانبه همکاری کند.
 
معاون اول اتاق، عدم به رسمیت شناختن افغانستان، منجمد بودن پول های مردم افغانستان از سوی جامعه بین المللی و عدم صدور ویزه به تاجران کشور را از مشکلات عمده سکتور خصوصی، عنوان کرده  و از کشور های همسایه و جهان خواستار توجه جدی در این راستا، گردید.

محترم نورالحق انور، اولویت های حکومت را خدمت به مردم افغانستان و تطبیق پروژه های زیربنایی  دانسته و پالیسی حکومت را استوار بر تعامل مثبت با کشور های جهان توصیف کرد.
محترم قاری دین محمد حنیف، از رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بابت برگزاری این نشست قدردانی و تشکری کرده و ارائه کمک های بشر دوستانه، از سوی کشور ترکیه را برای آسیب دیده گان زلزله اخیر هرات و مهاجران افغان برگشت کننده، ستود.

محترم جنک اونال، از رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بابت تدویر چنین نشست تشکری کرده و روابط میان دو کشور را دو جانبه توصیف کرد. وی، از تامین امنیت سرتاسری در افغانستان استقبال کرده و این را فرصت خوبی جهت تسریع روند سرمایه گذاری و تجارت دانست.

سفیر کبیر ترکیه، ضمن یادآوری و قدردانی از کمک های سکتور خصوصی افغانستان برای زلزله زندگان اخیر در ترکیه، از همکاری های همه جانبه سفارت ترکیه برای مردم افغانستان در تمامی خدمات کونسلی، صدور ویزه به تاجران وسرمایه گذاران افغان و افزایش داد و ستد میان افغانستان و ترکیه، اطمینان داد.

مقام سفارت ازبیکستان، از بهبود روابط تجارتی و اقتصادی میان افغانستان و ازبیکستان خبر داده  و از تدویر نشست های مشترک میان دو کشور در گذشته یاد آوری کرده، وعده سپرد تا در قسمت عرضه خدمات تجاری تلاش بیشتر می‌نماید.

معاون سفیر ایران: از امادگی های جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک های بشردوستانه، تجارت و سرمایه‌گذاری و عقد تفاهم نامه های در بخش های مختلف چون: خط آهن ، ترانزیت و برخی مسایل دیگر خبر داده و از تلاش های ایران در جهت ایجاد تسهیلات بیشتر اطمینان داد.

پنجشنبه، 30 قوس 1402