ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افعانستان با تعدادی از تاجران و سرمایه گذاران کشور ترکیه

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افعانستان محترمان: محمدیونس مهمند معاون اول اتاق، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره اتاق، خان جان الکوزی، محمد گردیزی و محمد داوود یوسفزی اعضای هیات مدیره اتاق، در حضور داشت محترم میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، رؤسای اتاق های ولایتی لوگر، خوست و پکتیکا و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران کشور، با محترم امره قبیل اتشه تجارتی سفارت ترکیه در افغانستان و تعدادی از تاجران ترکی در دفتر هیات مدیره اتاق واقع شهر نو کابل ملاقات کرده و پیراموان توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری های مشترک بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم محمد یونس مهمند، ضمن اظهار خوش آمدید به آتشه تجارتی سفارت ترکیه مقیم کابل و تیم همراه آن، ترکیه را دوست قدیمی مردم افغانستان خوانده و روی توسعه روابط تجاری - اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

معاون اول اتاق، امنیت سرتاسری کشور، از بین رفتن فساد اداری و منع کشت کوکنار را فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در افغانستان دانسته و از تاجران و سرمایه گذاران دو کشور خواست تا در سکتور های مختلف به ویژه، استخراج معادن، میکانیزه سازی زراعت و تولید انرژی برق سرمایه گذاری های مشترک نمایند.

محترم امره، هدف از سفر هیات تجاری کشور ترکیه به افعانستان را، توسعه تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور، همکاری تاجران ترکی در قسمت میکانیزه سازی زراعت و مالداری افغانستان، تطبیق پروژه های زیربنایی و همچنان نشست تواصل تجاری با تاجران و سرمایه گذاران افغان خواند.
 
محترم شیرین آغا سخی، سفر هیات تجاری کشور ترکیه را به افغانستان یک گام مهم در راستای تحکیم روابط تجاری و سرمایه گذاری ها دانسته، ترکیه را یکی از کشور های دوست و برادر خوانده و روی داشتن روابط نیک تجارتی و اقتصادی میان دو کشور تاکید ورزید.

محترم هوتک، از مساعد بودن شرایط خوب برای تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان یاد آورشده و از تاجران و سرمایه گذاران ترکی خواست تا با توجه به فرصت های موجود در افغانستان، سرمایه گذاری نمایند. وی، نبود تسهیلات صدور ویزه را یکی از مشکلات تاجران آفغان دانسته و به منظور توسعه روابط تجارتی پیشنهاد کرد تا برای اقلام صادراتی کشور تعرفه های ترجیحی مد نظر گرفته شود و همچنان نمایشگاه های مشترک، کنفرانس های تواصل تجارتی میان دو کشور برگزار گردد و در این راستا ایجاد اتاق مشترک را مهم خواند.

محترم الکوزی، برگزاری همچو نشست ها را زمینه خوبی در جهت سرمایه گذاری های مشترک میان تاجران دو کشور دانسته و یکی از مشکلات عمده تاجران افغان را نبود تسهیلات صدور ویزه از سوی ترکیه عنوان کرد.

سه شنبه، ۲۱ قوس ۱۴۰۲