ملاقات هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری و اتاق های کندهار و هرات با سفیر جمهوری مردم چین در افغانستان

محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در حضور داشت محترمان: میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، محمد صدیق مهمند رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری کندهار و اعضای هیات مدیره اتاق مذکور، حاجی شرف الدین مشاور ارشد اتاق، محمد یوسف امین مسوول اجرائیوی هیات عامل اتاق هرات، با محترم ژاوشینگ سفیر جمهوری مردم چین در افغانستان، ملاقات کرده و پیرامون توسعه روابط تجاری، فرصت های سرمایه گذاری و مشکلات تاجران افغان بحث و گفتگو نمود.

آقای مهمند، ضمن سپاسگزاری از جمهوری چین بابت کمک های آنکشور به مردم افغانستان به ویژه زلزله زده گان هرات و هچنان دعوت از نمایندگان اتاق های کندهار و هرات به سفارت چین، در رابطه به فرصت های موجود سرمایه گذاری در افغانستان، افزایش داد و ستد تجارتی با ایجاد دهلیز زمینی میان دو کشور و مشکلات ویزه تاجران نیز صحبت نمود. وی تامین امنیت سرتاسری، از بین رفتن فساد و منع کشت کوکنار را زمینه ساز فرصت های خوب سرمایه گذاری در افغانستان دانسته و از سفیر چین خواست تا در زمینه حل مشکل صدور ویزه تاجران افغان تسهیلات بیشتر ایجاد نموده و سرمایه گذاران چینی را در سکتور های مختلف، تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان نمایند.

محترم محمد صدیق مهمند، در رابطه به فرصت های موجود سرمایه گذاری در کندهار، علاقمندی تاجران این ولایت در قسمت توسعه تجارت با چین و مشکلات اخذ ویزه تاجران افغان صحبت کرده و از سفیر چین دعوت به عمل آورد تا به کندهار سفر نماید و از نزدیک با فرصت موجود آن ولایت آگاهی حاصل نماید.

محترم یوسف امین، در مورد رابطه وسیع تجارت ولایت هرات با چین، نیامندی کارخانه های تولیدی هرات به تامین مواد خام از چین و مشکلات ویزه تاجران هرات با آن کشور یادآور شده و از چین بابت دادن تعرفه ترجیحی به اموال صادرتی افغانستان نیز ابراز امتنان نمود.

آقای هوتک، به تدویر نمایشگاه های مشترک خصوصاً همکاری در برگزاری نمایشگاه محصولات افغانی در چین، ارتقای ظرفیت کارمندان اتاق به ادامه همکاری های قبلی آنکشور تاکید کرده، افزود که قبلاً سفارت چین به اساس مکتوب رسمی اتاق و دعوتنامه شرکت های تجارتی هر هفته به ده تن از تاجران کشور ویزه صادر می کرد. وی، خواستار ادامه این روند گردید.

آقای ژاوشینگ، صمن اظهار خوش آمدید به هیات رهبری اتاق، به تداوم کمک های چین به آسیب دیدگان زلزله هرات و توسعه روابط تجاری تاکید کرده و از سرمایه گذاری های چین در حوزه آمو دریا و سایر ولایات یادآوری کرد. وی در قسمت صدور ویزه گفت: سفارت چین تلاش خواهد کرد تا تسهیلات بیشتری را در زمینه صدور ویزه تاجران افغان ایجاد نماید.

سفیر چین افزود که یکی از سرمایه گذاران چینی حاضر است تا در زمینه پروسس جلغوزه در افغانستان سرمایه گذاری کند و وعده سپرد تا سایر سرمایه گذاران چینی را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان بنماید. همچنان سفیر چین از سفر خویش به ولایات کندهار و هرات نیز اطمینان داد.

دوشنبه، 13 قوس 1402