نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با مسوولان (IFC)، (USAID) و بانک انکشاف آسایی (ADB)

محترم توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق و محترم عصمت الله وردگ عضو هیات مدیره اتاق، در حالیکه رؤساء و نمایندگان سایراتاق های افغانستان نیز حضور داشتند، در نشستی با محترم زیشان شیخ نماینده بانک جهانی در افغانستان و پاکستان (IFC)، مسوولان پروژه های انکشافی ایالات متحتده امریکا (USAID) و نماینده بانک انکشاف آسایی (ADB) که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، پیرامون مشکلات سکتور خصوصی افغانستان و همکاری نهادهای بین المللی بحث و گقتگو کردند.

محترم توکل احمدیار، ضمن استقبال از برگزاری این نشست، در رابطه پرداخت پول پروژه های انکشافی  از سوی دونرها صحبت نموده افزود: بسیاری از پروژه های انکشافی افغانستان که از سوی سکتورخصوصی کشور تطبیق شده و یا نیمه کاره مانده اند و قرار بود که پول این پروژه ها از سوی بانک جهانی و بانک انکشاف آسایی پرداخت گردند، اما تا کنون پول این پروژه بنا به دلایل مختلف پرداخت نگردیده اند که سکتور خصوصی کشور از این بابت با چالش های زیادی مواجه شده اند. آقای احمدیار، خواهان حل مشکل مذکور از سوی بانک جهانی و بانک انکشاف آسایی گردید.

محترم محمد یونس مهمند، از مشکل انتقال پول تاجران به کشور های خارجی جهت داد و ستد تجارتی، یادآور شده، افزود که تاجران افغان می توانند صرف به سه کشور آسیای مرکزی (قزاقستان، ازبیکستان و ترکمنستان) از طریق بانکی پول های شان را انتقال دهند و با سایر کشورها از طریق بانک ها انتقالات پولی انجام شده نمی تواند. وی، خواستار همکاری بانک ها و نهادهای بین‌المللی در ایجاد تسهیلات در انتقالات پولی تاجران گردید.

محترم عصمت الله وردگ، به مشکلات آنعده از شرکت های که پروژه های مختلف را در حکومت تکمیل نموده و یا نیمه کاره باقیمانده اند و هنوز هم تنوانسته اند پول های خود را دریافت کنند، اشاره کرده و همچنان مشکلات تاجران در عدم دسترسی به صدور ویزه از سوی بسیاری از کشورها نیز یادآور شد.
 
مسوولان بانک جهانی ، بانک انکشاف آسایی، (USAID) و سایر دونرهای  حاضر در این نشست، بعد از استماع صحبت های هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و نمایندگان اتاق های مختلف، وعده سپردند تا در قسمت پرداخت پول پروژه های انکشافی با نهاد های مربوطه بحث نموده و تلاش خواهند کرد تا راه حلی به این مشکل پیدا نمایند.

پنجشنبه، ۶ میزان ۱۴۰۲