ملاقات معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با سفیر جاپان در افغانستان

محترم محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با محترم تاکاشی اوکادا سفیر جاپان در افغانستان، در یک ملاقات رسمی به منظور بررسی مسائل مرتبط به توسعه روابط تجاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر نمود.

در این ملاقات، آقای مهمند به‌ طور مفصل به مشکلات و چالش‌های موجود در راه توسعه تجارت میان دو کشور اشاره کرده و بیان داشت که افغانستان به دنبال توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جاپان بوده و آماده است تا تجارت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری با این کشور داشته باشد. او همچنین توجه به ضرورت رفع موانع موجود در مسیر تجارت و تسهیلات در زمینه صدور ویزه تجارتی را برای تشویق تجارت بیشتر میان دو کشور لازم دانست.

سپس، موضوع سفر هیات تجارتی افغانستان به کشور جاپان مطرح شد. معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از آمادگی هیات تجارتی افغانستان برای ملاقات با اعضای اتاق تجارت جاپان و نمایندگان تجارتی و سرمایه‌گذاری افغانستان مقیم جاپان خبر داده و این ملاقات‌ها را در تعمیق همکاری‌های تجاری دو جانبه مهم خواند.

در ادامه آقای مهمند تأکید کرد که تأمین امنیت و صلح سرتاسری در افغانستان، از بین رفتن فساد در ادارات دولتی، منع کشت کوکنار و ایجاد تسهیلات بیشتر برای تاجران، فرصت‌های بسیار مهمی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان ایجاد کرده است. وی اعلام داشت که این تغییرات و تلاش‌ها به منظور ایجاد شرایط مناسبتر برای تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور بسیار حیاتی و اساسی استند.

در پایان ملاقات، آقای تاکاشی سفیر سفارت جاپان نیز از تعهد آن کشور به تقویت روابط تجارتی با افغانستان اطمینان داده و از ارائه همکاری‌های لازم در زمینه‌های تجارتی و اقتصادی ابراز آمادگی نمود. وی اهمیت تسهیل تجارت و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری را مهم دانسته و از سکتور خصوصی افغانستان دعوت کرد تا به تجارت و همکاری اقتصادی میان دو کشور رونق بیشتری ببخشند.

در نتیجه این ملاقات، توافق شد که همکاری‌ها و مشورت ها در زمینه توسعه روابط تجارتی میان افغانستان و جاپان ادامه یابد و تلاش‌های مشترکی برای حل مشکلات و تسهیل تجارت میان دو کشور به عمل آید.

پنجشنبه، 16 سنبله، 1402