نشستی مقدماتی به منظور برگزاری کنفرانس تواصل تجاری میان افغانستان و ازبیکستان تدویر یافت

اتاق تجارت و سرمایه گزاری افعانستان در پی تلاش های همیشگی در قسمت عرضه خدمات تجارتی و جلب سرمایه گذاری های خارجی، نشستی مقدماتی را به منظور تدویر کنفرانس تواصل تجارتی، در هوتل کابل سرینا برگزار کرد که در آن  هیات رهبری اتاق محترمان: محمدیونس مهمند معاون اول هیات مدیره، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی هیات مدیره، معین وزارت صنعت و تجارت، ناظم خال مورادوف معاون اول وزارت صنعت و تجارت ازبیکستان و هیات تجاری این کشور، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره اتاق، خانجان الکوزی، ضیاءالدین اچکزی و سید پرویز سادات هوفیانی اعضای هیات مدیره اتاق، میرویس هوتک سرپرست ریاست هیات عامل اتاق، همایون خواجه زاده معاون تجارتی اتاق کابل و سایر اعضای رهبری این اتاق، گل مراد عرب رئیس اتاق ولایت ننگرهار،  تاجران و سرمایه‌گذاران مطرح افغانی و ازبیکستانی حضور داشتند.

در این نشست، پیرامون برگزاری کنفرانس تواصل تجاری میان دو کشور، توسعه تجارت، شناسایی فرصت های سرمایه گزاری و تحکیم روابط اقتصادی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

معین وزارت صنعت و تجارت افغانستان، ضمن اظهار خوش آمدید به هیات تجاری کشور ازبیکستان، از روابط نیک این کشور یادآوری کرده و شاخص های اساسی بهبود وضعیت تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را تشریح نمود.

وی، از هیات تجاری این کشور خواست تا در قسمت صدور ویزه تجارتی به تاجران افغان، تخفیف در قسمت بهای ترانزیت از خاک این کشور، امضای تفاهم نامه سه جانبه ترانریت میان افغانستان، قزاقستان و ازبیکستان و برخی مسایل تجارتی دیگر همکاری نماید.

محترم ناظم خال مورادوف، هدف از سفر هیات تجاری این کشور به افعانستان را، تسریع روند تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور، همکاری ازبیکستان در قسمت میکانیزه شدن زراعت و مالداری افغانستان، تطبیق پروژه های زیربنایی در افغانستان و  راه اندازی کنفرانس تواصل تجارتی با اشتراک اراکین بلند پایه حکومتی دو طرف خوانده و از ایجاد میکانیزم جوابگو و همه جانبه در قسمت صدور ویزه به تاجران افغان اطمینان داد.

محترم محمد یونس مهمند، تشریف آوری معاون وزارت صنعت و تجارت ازبیکستان و هیات همراه شان را به افغانستان خوش آمدید گفته و ازبیکستان را یکی از کشور های دوست و برادر افغانستان خواند. وی، روی داشتن روابط نیک تجارتی و استفاده از فرصت های موجود در این زمینه تاکید ورزید.

محترم خیرالدین مایل احمدی، برگزاری همچون  برنامه های مشترک را، برای دستیابی به اهداف تجارتی و سرمایه گذاری مفید خوانده و روی تسریع روند تجارت، ایجاد سرمایه گزاری های مشترک و ایجاد اتاق تجارت مشترک میان دو کشور تاکید نمود.

آقای مایل، از مساعد بودن شرایط خوب برای تجارت و سرمایه گذاری ها خبر داده و از هیات تجاری ازبیکستان خواست تا با توجه به فرصت های موجود در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

یکشنبه، ۵ سنبله ۱۴۰۲