دیدار هیات رهبری اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان با اتشه تجارتی سفارت ایران در کابل

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمدیونس مهمند معاون اول هیات مدیره،  انجنیر سیدجاوید برهان رییس روابط بین الملل هیات مدیره،  شفیق الله عطایی رییس هیات عامل اتاق و خانجان الکوزی عضو هیات مدیره با محترم دوکتور روستایی اتشه تجارتی سفارت ایران مقیم کابل و تیم همراه شان  در دفتر مرکزی اتاق ملاقات کرده و روی تجارت و سرمایه گذاری میان افغانستان و ایران، فرصت ها وظرفیت های موجود، بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم محمد یونس مهمند ضمن اظهار خوش آمدید به اتشه تجارتی و تیم همراه شان، در رابطه به تجارت و سرمایه گذاری میان افغانستان و ایران صحبت نموده گفت: تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور به اساس یک میکانیزم واضح صورت نمی گیرد، ما باید تلاش نماییم تا راهکاری را به وجود آوریم که در روشنی آن تاجران افغان و ایرانی بتوانند در سکتور های مختلف، تجارت و سرمایه گذاری کنند. به همین منظور میخواهیم اتاق مشترک میان افغانستان و ایران را در آینده نزدیک ایجاد نماییم.

محترم شفیق الله عطایی، پیرامون صادرات و واردات صحبت نموده افزود: صادرات و واردات با کشور ایران طی 5 سال گذشته با فراز و نشیب همراه بوده است. وی علاوه کرد: افغانستان و ایران در زمینه تجارت وابسته یکدیگر اند و نیاز مبرم به تجارت میان دو کشور وجود دارد.

محترم خانجان الکوزی، از روابط تجارتی میان ایران و افغانستان صحبت نموده، گفت: افغانستان همیشه علاقمند تجارت با ایران بوده و تلاش ورزیده است تا روند تجارت میان هر دو طرف به نحو خوب جریان داشته باشد. وی افزود، امنیت یک نیاز اساسی برای ترویج تجارت و سرمایه گذاری پنداشته میشود که خوشبختانه امروزه افغانستان دارای امنیت سرتاسری میباشد و فضا برای سرمایه گذاری مساعد گردیده است.

محترم انجنیر سید جاوید برهان، طی صحبت هتی خود گفت: ما در بخش تجارت با کشور ایران با مشکلات چون عدم راهکار واضح تجارت، یکطرفه بودن تجارت و برخی مسایل دیگر مواجه استیم. وی خواستار حل این مشکلات گردید.

آقای روستایی در مورد توسعه روابط تجارتی میان دو کشور صحبت نموده گفت: ما تلاش می ورزیم تا مشکلات فراه راه تاجران افغان را حل نماییم و علاقمند هستیم تا در بخش تکنالوژی، تجهیزات طبی، ادویه جات، مواد غذایی با تاجران افغانی کمک نماییم. وی افزود، شرکت های ایرانی را تشویق مینماییم  تا در در بخش فنی و تخنیکی فرصت های را به افغانستان مساعد کنند تا باعث نهادینه شدن تکنالوژی در این کشور گردد.

در اخیر اقای مهمند وعده سپرد که برای نمایش تولیدات ایرانی یک سالون جداگانه را  به منظور تدویر نمایشگاه دایمی در اختیار مسوولان ایرانی قرار میدهیم. تا برای  محصولات ایرانی بازاریابی لازم گردد.