نشست انلاین میان اتاق تجارت و سرمایه گذاری و سفارت افغانستان در هند

هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره و شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره اتاق، در حضور داشت محترم میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل، مسوولان دیپارتمنت های روابط بین‌الملل و انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق، در یک نشست انلاین با محترم فرید مومندزی سفیر افغانستان در دهلی نو و محترم قادرشاه قونسل این سفارت، روی موضوعات تجارتی و مشکلات تاجران افغان بحث و تبادل نظر نمودند.
 
محترم محمد یونس مهمند، ضمن قدردانی از تلاش های سفارت افغانستان در زمینه حل مشکلات تاجران افغان، روی بعضی از مشکلات موجود در بنادر چهابهار، نیواشیوا و واگه صحبت نموده و از سفارت افغانستان خواست تا زمینه ملاقات های مستقیم و نشست های آنلاین را با مقامات دیربط هندی به منظور حل مشکلات تجارتی و ایجاد تسهیلات بیشتر برای تاجران افغان مساعد سازد.
 
آقای مهمند، مشکل صدور ویزای هند برای تاجران افغان و یک سلسله چالش های دیگر بر سرراه تجارت را یادآور شده، افزود که موضوعات سیاسی نباید مانع روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گردد.
محترم شیرین آغا سخی، از بهتر شدن روزافزون بسته بندی و پروسس اموال صادراتی افغانستان به هند یادآور شده و ضمن تأکید به افزایش تجارت از راه چابهار، افزود: اگر پرواز های مستقیم با هند آغاز شود، صادرات از طریق دهلیز هوایی نیز افزایش خواهد یافت.
 
در این نشست آقای مومندزی، از تلاش های این سفارت در جهت حل موانع بر سر راه تجارت دو کشور از جمله موضوع تمدید شرایط ضدعفونی سازی (فوموگیشن) اموال صادراتی افغانستان یادآوری کرده و در ضمن وعده سپرد که سفارت هر نوع تلاش خود را در قسمت رفع مشکلات تاجران افغان و ایجاد تسهیلات برای صدور ویزه انجام خواهد داد. وی افزود: در صورتی که زمینه دیدار هیات رهبری اتاق با هیات هندی در افغانستان مساعد نشود، سفارت افغانستان تلاش خواهد کرد تا زمینه این ملاقات را در هند فراهم سازد.