انتقال اولین محموله ترانزیتی کالاهای صادراتی هندوستان از مسیر کشور های پاکستان و افغانستان به ازبکستان

انتقال اولین محموله ترانزیتی هندوستان شامل چهار لاری از اموال صادراتی از قبیل شکر و گوشت از مسیر کشور های پاکستان و افغانستان به ازبکستان.
در مراسمی که به خاطر گشایش انتقال این محموله ترانزیتی در پارک های صنعتی پلچرخی برگزار شد، محترمان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، ‏شفیق‌الله ‏عطایی سرپرست ریاست هیات عامل، ضیاءالدین اچکزی عضو هیات مدیره و تعدادی از تاجران، نمایندگان سکتور خصوصی و اتاق های مختلف کشور حضور داشتند.
 
محترم نورالدین عزیزی، در سخنرانی خود گفت: اولین محموله تجارتی هندوستان که به شکل ترانزیت از مسیر افغانستان و پاکستان به کشور ازبکستان انتقال می یابد، نشان داد که کشور ما از نقش و جایگاه خوبی در میان کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا برخوردار بوده و این موضع امروز عملاً ثابت شد. وی افزود این وزارت از چهار ماه بدینسو در تلاش بوده تا مشکلات تجارتی و ترانزیتی را با کشور های همسایه حل کند، که در این زمینه جلسات متعددی با کشور پاکستان داشتیم و توافقاتی هم در این مورد صورت گرفته است و توانستیم موانع موجود را تا اندازه ای حل کنیم.
 
آقای عزیزی، افزود که کشور هند می تواند از بنادر کراچی، گوادر و چابهار اموال تجارتی خود را از خاک افغانستان و بنادر، شیرخان، حیرتان، آقینه و تورغندی به آسیای میانه انتقال دهد و به بیطرفی افغانستان در موضوعات هندو پاکستان تأکید ورزیده و از نشست تجارتی و ترانزیتی میان کشورهای پاکستان افغانستان و ازبکستان در شهر تاشکند طی روزهای نزدیک نیز خبر داد.
 
محترم شفیق‌الله ‏عطایی، از مشکلاتی که قبلاً فراراه تجارت و ترانزیت افغانستان و پاکستان وجود داشت یادآورشده، گفت: در اثر سعی و تلاش حکومت فعلی افغانستان به خصوص تلاش های وزارت صنعت و تجارت کشور امروز شاهد کاهش مشکلات تجارتی و ترانزیتی و همچنان انتقال اولین محموله ترانزیتی کالاهای صادراتی هندوستان از مسیر کشور های پاکستان و افغانستان به ازبکستان می باشیم. وی از افغانستان به عنوان پل ارتباط میان کشورهای آسیای میانه با کشور های جنوب آسیا یادآور شد که به گفته وی: این موضوع تا امروز در سطح شعار باقی مانده بود که با انتقال اولین محموله ترانزیتی کالاهای صادراتی هندوستان، آمدن امنیت در افغانستان و موجودیت یک تیم متعهد کاری در نظام فعلی این خوشبینی وجود دارد که افغانستان بتواند در تطبیق پروژه های کلان منظقوی موفق گردد.
 
آقای عطایی، افزود اگر بخواهیم از جایگاه استراتیژیک و جغرافیایی افغانستان به نحو مؤثر استفاده گردد، باید یک سلسله تدابیر و مواردی از قبیل ساخت جاده های معیاری، استفاده بیشتر از سیستم تیر، معیاری سازی شرکت های ترانسپورتی در سطح منطقه، روی دست گرفته شود.