نشست آنلاین هیات رهبری اتاق با تاجران مواد نفتی پیرامون قرارداد خرید مواد نفت و گاز از ایران

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره جان آقا صادقی عضو هیات مدیره و رئیس کمیته نفت و گاز اتاق، محمد داوود یوسفری و بهادر خیر خواه اعضای هیات مدیره، با حضور داشت محترمان عزیزالله امینی مشاور وزارت صنعت و تجارت، میرویس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق در یک نشست آنلاین که تعدادی از تاجران مواد نفتی از ولایات کندهار و هرات نیز حضور داشتند، پیرامون نشست روز چهارشنبه 26 عقرب سال روان با هیات ایرانی و موضوع قرار داد خریدارای نفت با یک شرکت پالایشگاهی نفت بحث و نظر خواهی نمودند.
 
در آغاز محترم محمد یونس مهمند، در رابطه به نشست با هیات ایران و موضوعاتی در آن جلسه مورد بحث قرار گرفت معلومات ارائه کرده، افزود که اعضای هیات ایرانی پیشنهاد داشتند که ایران می خواهد تا نفت مورد نیاز تاجران افغان را از طریق یک شرکت پالایشگاهی خصوصی ایران تأمین و قرارداد نماید. وی از تاجران مواد نفتی کشور خواست تا نظریات و پیشنهادات مشخص خود را در رابطه به این موضوع ابراز نمایند تا بعد از جمع آوری و توحید نظریات شان در نشستی بعدی با وزیر محترم صنعت و تجارت امارت اسلامی، روی قرارداد نفت با ایران بحث صورت گیرد.
 
سپس محترمان جان آقا صادقی، بهادر خیر خواه و سایر تاجران نفت و گاز از ولایت های هرات و کندهار نظریات شانرا در رابطه به تولیدات شرکت پالایشگاهی خصوصی ایران و کیفیت پایین آن ابراز داشته افزودند که تولیدات این شرکت با معیار های افغانستان و منطقه برابر نبوده و اگر دولت ایران می خواهد نیازمندی تاجران و مردم افغانستان را تامین کند باید قرار داد با شرکت ملی نفت ایران صورت گیرد.
 
تاجران افغان انتقاد داشتند که دولت ایران در رابطه به قرار داد های قبلی و پول های را که قبلاً تاجران افغان بابت خرید نفت پرداخته اند ولی تاکنون نفت خود را بدست نیاورده اند، کدام اقدام عملی انجام نداده است. آنان افزودند صرف شرکت ملی نفت ایران توانایی تأمین نفت با کیفیت برای تاجران افغان و انتقال آن به مرز دو کشور را دارد.
 
محترم شیرین آغا سخی نیز خواستار آن گردید که دولت ایران باید نفت مورد نیاز افغانستان را مطابق به استندرد های افغانستان و منطقه و با درنظرداشت تخفیف قبلی تأمین نماید. وی انحصار خرید نفت توسط شرکت خاص را به زیان مردم افغانستان دانست.
 
آقای امینی مشاور صنعت و تجارت در صحبت های خود گفت که وزارت طرفدار قرار داد به یک شرکت انحصاری نبوده و به نمایندگی از وزارت وعده سپرد که در این رابطه نظریات و پیشنهادات اتاق تجارت و سرمایه گذاری و تاجران بزرگ مواد نفتی جداً مد نظر گرفته خواهد شد.
 
در آخیر آقای مهمند نظریات ارائه شده فوق الذکر را جمعبندی نموده افزود: باید در عوض میلیون ها دالر پول قبلاً پرداخت شده تاجران افغان به شرکت های ایرانی باید نفت با کیفیت مطابق با تخفیف ویژه قبلی تحویل داده شود. وی همچنان تأکید بر آن داشت که در قرار داد ها باید منافع هر دو کشور مدنظر گرفته شود. آقای مهمند ابرازداشت که در مورد قرارداد مواد نفتی با ایران نظریات سایر تاجران بزرگ مواد نفتی نیز در نظر گرفته خواهد شد.