نشست هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان

محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و محترم خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق با حضورداشت جمعی از تاجران و مسوول دیپارتمنت انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق با محترم مولوی صدراعظم، معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان ملاقات کرده و پیرامون مشکلات صادرات سیب به پاکستان بحث و گفتگو نمودند.
 
این نشست به تعقیب جلسه چند روز قبل هیات رهبری اتاق و جمعی از تاجران باسفیر پاکستان در کابل صورت گرفت که در آن پیرامون مشکلات صادرات سیب افغانستان به پاکستان بحث شد و سفارت پاکستان به خاطر کاهش تعرفه گمرکی بالای سیب افغانستان خواهان ارائه ارقام دقیق از میزان سیب تولید شده در کشور گردید.
 
محترم محمد یونس مهمند در زمینه صادرات سیب افغانستان به پاکستان به خصوص مشکلاتی که در اثر واردات سیب خارجی در موسم تولید سیب به کشور وارد شده است و در نتیجه این امر سبب گردیده تا پاکستان تغرفه گمرکی بلند بالای سیب افغانستان وضع نماید را یاد آور شده و از معین محترم وزارت زراعت خواست تا در مورد ارائه ارقام دقیق سیب تولیدی کشور، جهت حل این مشکل در هماهنگی با وزارت امور خارجه افغانستان و حکومت پاکستان همکاری نماید.
 
آقای مهمند افزود: با درنظرداشت تعرفه ترجیحی از سوی هند و پاکستان به سیب افغانستان، بعضی از کشور های همسایه تلاش می ورزند تا سیب خود را تحت نام سیب افغانستان به این کشور ها صادر نمایند و این کار به صادرات سیب ما آسیب وارد می کند که باید ایجاد تعرفه موسمی بلند بالای سیب وارداتی، جلو آن گرفته شود.
 
محترم الکوزی در مورد همکاری کشورهای عضو سارک که افغانستان نیز شامل آن می باشد و این کشور ها در میان خود به بسیاری از اقلام تولیدی کشور های عضو تعرفه های ترجیحی مد نظر گرفته اند و همچنان وضع تعرفه فصلی، معلومات ارائه کرده و در این زمینه خواهان وضع تعرفه فصلی بالای واردات سیب از کشور های همسایه گردید.
 
محترم مولوی صدراعظم معین وزرات زراعت، حمایت خویش را در زمینه صادرات محصولات تولیدی کشور به ویژه سیب ارائه داشته افزود: با آنکه میزان سیب تولیده شده در کشور طی سال گذشته حدود 270 هزار تن و در سال جاری بیشتر از تولید سال گذشته می باشد، اما وعده سپرد که وزارت زراعت، تلاش می کند تا در هفته آینده دقیق ترین ارقام از میزان سیب تولیدی امسال را جمع آوری و با وزارت امور خارجه کشور شریک سازد.
 
معین وزارت زراعت، وعده سپرد که در این زمینه و در هماهنگی با گمرکات و وزارت صنعت و تجارت اقداماتی را روی دست می گیرند. وی از وضع تعرفه فصلی حمایت کرده و در قسمت ثبت جوازهای تجارتی به کشور چین نیز از همکاری این وزارت با اتاق تجارت و سرمایه گذاری و سایر ارگانهای ذیربط اطمینان داد.