دیدار هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری با جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاکستان

محترمان محمد یونس مهمند معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، خان جان الکوزی، ضیأالدین اچکزی و احمد ضیا عظیمی شینوزاده اعضای هیات مدیره و میروس هوتک معاون مالی و اداری هیات عامل اتاق با محترم نجیب الله احمدزی جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاکستان، پیرامون مشکلات ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بازرگانان افغان، بحث و تبادل نظر کردند.
 
این دیدار که در دفتر مرکزی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برگزار شد، محترم محمد یونس مهمند ضمن اظهار خوش آمدید به جنرال قونسل افغانستان و تیم همراه شان، از کارکرد های وی در قسمت کاهش مشکلات بازرگانان در بخش تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری ستایش کرد؛ اما آن را برای بیرون رفت از مشکلات موجود بازرگانان بسنده ندانسته و خواستار توجه بیشتر برای حل چالش های آنان شد.
 
آقای مهمند افزود که هنوز هم بازرگانان در هنگام صادرات اموال شان به پاکستان با مشکلات زیاد مواجه اند و این مشکلات باید از میان برداشته شود.
وی افزود کرد که روابط تجاراتی افغانستان با پاکستان بیشتر از هر کشور دیگر بوده و هر قدر که این روابط با هم نزدیک شوند به سود دو کشور است و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان خواستار تقویت آن برای رشد تجارت بازرگانان دو کشور می باشد.
 
محترم خان جان الکوزی، در این نشست روی مشکلات ترانزیت صحبت نموده افزود: هنوز هم بازرگانان افغانستان با مشکلات جدی در کراچی، بندر واگه و کویته روبرو اند و باید در این بخش توجه شود.
وی افزود که بازرگانان از تأخیر در گماشتن افراد مسلکی و کار فهم به حیث اتشه ی تجارتی افغانستان در کراچی، اسلام آباد و کویته شکایت دارند و در این بخش نیز باید به خاطر به وجود آمدن تسهیلات برای بازرگانان اقدام عملی شود.
 
به باور آقای الکوزی روابط سیاسی نباید تاثیرات منفی بر روابط تجارتی دو کشور بگذارد، زیرا تاثیرات سؤ به روند تجارت و ترانزیت دو کشور می گذارد.
آقای شینوزاده نیز از نبود صداقت برخی از شرکت های دوا سازی که در پاکستان فعالیت دارند شکایت کرد و گفت که بر خلاف تعهدات شان دارو های بی کیفیت را برای بازرگانان فراهم می کنند و باید جلو این کار گرفته شود.
 
جنرال قونسل افغانستان در پشاور نیز با تاکید به فراهم کردن تسهیلات به بازرگانان گفت که تلاش ورزیده است تا زمینه های خوبی تجارت را در پشاور ایجاد کند و مشکلات بازرگانان افغان را تا حد حل بسازد، اما وی تاکید نمود که هنوز هم مشکلات زیاد وجود دارند که در هماهنگی با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برای حل آن گام های جدی برداشته خواهد شد.
 
آقای احمدزی گفت که هم اکنون تاجران زیادی بنابر نبود امنیت در افغانستان در پاکستان سرمایه گذاری کرده اند و در صورت تامین امنیت در کشور آنان تمایل زیاد دارند که دو باره به کشور برگردند و سرمایه گذاری کنند.
وی به رهبری اتاق اطمینان داد که در هماهنگی نزدیک با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان تلاش می ورزد که تسهیلات بیشتر را برای بازرگانان افغان فراهم کند تا بازرگانان در بخش تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری در پاکستان به ویژه در پشاور به مشکلات روبرو نشوند.
 
در پایان این دیدار هیات رهبری اتاق، یکبار دیگر از خدمات خوب محترم نجیب الله احمدزی جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاکستان، قدردانی نمودند.